Civilia 2016, 7(2):47-59 | DOI: 10.5507/civ.2016.015

Legislativní aspekty dějepisného vzdělávání

Zdenka Nováková
Ústav pedagogiky a sociálních studií, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc

Klíčová slova: Curricular Documents, History Education, Teaching Methods, Education Trends, Recommendation of Ministry, Legislative Restrictions, The Copyright Act

Legislative Aspects of History Education

This article is a theoretical input to the project focused on research, analysis and opportunities for further development of competencies of history teachers in secondary schools, especially in education of contemporary history with the name " History of education with accent on contemporary history and its reflection from the teachers", the possibility to use available materials and resources through the teaching staff in preparation for teaching process, specifically with an overlap in the legal field in terms of legislative anchoring National Education Program, Framework Education Program and School Education Program, which gives possibilities of teaching methods and approaches within history of education in relation to legislative restrictions in the use of educational resources under the Copyright Act.

Grants and funding:

Text vznikl jako dílčí výstup z projektu Dějepisné vzdělávání s akcentem na soudobé dějiny a jeho reflexe ze strany učitelů realizovaného v rámci grantového schématu IGA 2016 na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci.

Zveřejněno: 15. prosinec 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Nováková, Z. (2016). Legislativní aspekty dějepisného vzdělávání. Civilia7(2), 47-59. doi: 10.5507/civ.2016.015
Stáhnout citaci

Reference

  1. BENEŠ, Z., HUDECOVÁ, D. Manuál pro tvorbu školního vzdělávacího programu - Dějepis. Albra: Praha, 2005.
  2. FALADOVÁ, A. Vybrané otázky autorského práva pro potřeby škol. Metodický portál RVP.cz, Škola a právo, 2010. [online] © RVP [cit. 2016-11-27] Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/11387/vybrane_otazky_autorskeho_prava_pro_potreby_skol.pdf.
  3. HERINK, J. Ověřování alternativní verze vzdělávacího oboru Dějepis v RVP pro čtyřleté gymnázium a vyšší stupeň víceletého gymnázia ve školní praxi. Metodický portál RVP.cz [online] © RVP [cit. 2016-11-27] Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/g/19677/OVEROVANI-ALTERNATIVNI-VERZE-VZDELAVACIHO-OBORU-DEJEPIS-V-RVP-PRO-CTYRLETE-GYMNAZIUM-A-VYSSI-STUPEN-VICELETEHO-GYMNAZIA-VE-SKOLNI-PRAXIUVODNI-TEXT.html.
  4. LABISCHOVÁ D., GRACOVÁ, B. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava: Ostravská univerzita, 2008.
  5. STRADLING, R. Jak učit evropské dějiny 20. století, Štrasburk: Rada Evropy, 2003.
  6. Bílá kniha - národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Formuje vládní strategii v oblasti vzdělávání. Strategie odráží celospolečenské zájmy a dává konkrétní podněty k práci škol. [online] © 2013 - 2016 MŠMT [cit. 2016-12-05] Dostupné z: http://www.msmt.cz/dokumenty/bila-kniha-narodni-program-rozvoje-vzdelavani-v-ceske-republice-formuje-vladni-strategii-v-oblasti-vzdelavani-strategie-odrazi-celospolecenske-zajmy-a-dava-konkretni-podnety-k-praci-skol.
  7. Autorský kolektiv. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Výzkumný ústav pedagogický: Praha, 2007.
  8. Doporučení MŠMT k výuce dějin 20. století. [online] © 2013 - 2016 MŠMT [cit. 2016-11-25]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/doporuceni-msmt-k-vyuce-dejin-20-stoleti/.
  9. Doporučení Rady Evropy o výuce dějepisu v Evropě 21. století [online] © 2013 - 2016 MŠMT [cit. 2016-11-23] Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/doporuceni-rady-evropy-o-vyuce-dejepisu-v-evrope-21-stoleti.
  10. MŠMT Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 [online] © 2013 - 2016 MŠMT [cit. 2016-11-23] Dostupné z: http://www.msmt.cz/ministerstvo/strategie-digitalniho-vzdelavani-do-roku-2020.
  11. Upozornění MŠMT č. j. 12 592/2009-20 ze dne 12. září 2009 k výkladu autorského zákona pro potřeby škol. [online]. © 2013 - 2015 MŠMT. [cit. 2016-12-09]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/autorsky-zakon-ve-skolach.
  12. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů. In ÚZ Školství č. 1150. Sagit: Ostrava, 2016.
  13. Zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů [online] © AION CS 2010-2016 [cit. 2016-11-29] Dostupné z: http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-499.
  14. Zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů autorského zákona, ve znění pozdějších předpisů [online] © AION CS 2010-2016 [cit. 2016-12-20] Dostupné z: http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-121.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.