Civilia 2016, 7(2):13-25 | DOI: 10.5507/civ.2016.012

The Key Competencies Development within the Personal and Social Education

Hana Marešová
Katedra českého jazyka a literatury, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc

This article deals with the topic of key competences development within the personal and social education at elementary school. The attention is paid to potentially new topic which should be included within the Frame Educational Programme in the Czech Republic as the one of the goals of education policy of Ministry of Education, Youth and Sports - the entrepreneurial education. The experiences with the entrepreneurial education topic at Faculty of Education at Palacky University in Olomouc are described.

Keywords: Key competences, Elementary school pupils, Personal education, Social education, Entrepreneurial education
Grants and funding:

Tento text byl zpracován v rámci realizace projektu Erasmus+ Shaping Characters No. 2015-1-UK01-KA201-013749.

Published: December 15, 2016  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Marešová, H. (2016). The Key Competencies Development within the Personal and Social Education. Civilia7(2), 13-25. doi: 10.5507/civ.2016.012
Download citation

References

  1. EUROPEAN COMMISSION. Action Plan: The European agenda for Entrepreneurship. Brussels: CEC, 2004. Dostupné z: http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/files/support_measures/training_education/doc/oslo_agenda_final_cs.pdf
  2. EUROPEAN COMMISSION. Oslo Agenda. Oslo, 2016. Dostupné z: http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/8968/attachments/1/translations/en/renditions/pdf
  3. EURYDICE Report. Entrepreneurship Education at School in Europe. Brussels: EACEA, 2016.
  4. MALACH, J. a kol. Sborník příkladů dobré praxe ve školách v rámci projektu Podpora rozvoje kompetencí k podnikavosti a inovativnosti žáků základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013.
  5. MAREŠOVÁ, H., RUDOLF., J., HLADÍK, T. Výchova k podnikavosti. Olomouc: VUP, 2015.
  6. PASTOROVÁ, M. Doporučené očekávané výstupy - metodická příručka pro výuku průřezových témat v základních školách. Praha: VÚP, 2011. Dostupné z: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/07/DOV-ZV1.pdf
  7. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: VÚP, 2007. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/9639/rvp_g.pdf
  8. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2016. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf
  9. SRB, V., ŠVEC, J. Jak na osobnostní a sociální výchovu? Výchozí příručka k metodikám OSV. Praha: Odyssea, 2007.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.