Civilia 2016, 7(1):59-79 | DOI: 10.5507/civ.2016.006

Role učitele při implementaci multikulturního vzdělávání do školních kurikul

Martina Cichá1, Jana Máčalová2, Blanka Moravcová3, Andrea Preissová Krejčí1, Michaela Roubínková3
1 Katedra antropologie a zdravovědy, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc
2 Ústav pedagogiky a sociálních studií, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc
3 Katedra sociologie, andragogiky a kulturní antropologie, Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Tř. Svobody 26, 779 00 Olomouc

Klíčová slova: Ethnic groups, Qualitative research, Quantitative research, Multiculturalism, Multicultural education

The role of a teacher in curriculum implementation of multicultural education

In our study we are using anthropological discourse to focus on understanding multicultural ideology. Utilizing the results of our own research realized from 2014 to 2015 among teachers of elementary and high schools in Zlínský, Olomoucký and Moravskoslezský district we aimed to map teachers' approach towards the ideas of multiculturalism which we defined pragmatically in correspondence with general education programs as leading to pacifist and just coexistence of different groups with different culture, ethnicity and religion. While presenting the results of our research we mainly focus on ways multicultural education is grasped, how it's understood and in what school subjects it reflects most. The pivotal point in contemporary migratory situation is approach of the teachers towards the most reflected group, which is Roma minority. Individual ethnic groups are then usually understood as homogenous therefore as bearing the stigma of being specifically different. This stigma is then connected to stereotypes. This way of understanding ethnicity is very problematic and goes against the main ideals of multicultural education, which strives to conquer the stereotypes.

Zveřejněno: 15. červen 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Cichá, M., Máčalová, J., Moravcová, B., Preissová Krejčí, A., & Roubínková, M. (2016). Role učitele při implementaci multikulturního vzdělávání do školních kurikul. Civilia7(1), 59-79. doi: 10.5507/civ.2016.006
Stáhnout citaci

Reference

  1. BANKS, J. A., BANKS, CH. A. M. Multicultural Education: Issues and Perspectives. New York: John Wiley & Sons, 2010.
  2. BARŠA, P. Národní stát a etnický konflikt. Politologická perspektiva. Brno: CDK, 1999.
  3. BARŠA, P. Politická teorie multikulturalismu. 2. vyd. Brno: CDK, 2003.
  4. BITTNEROVÁ, D., DOUBEK, D., LEVÍNSKÁ, M. Funkce kulturních modelů ve vzdělávání. Praha: FHS UK, 2011.
  5. BOBÁKOVÁ, H. L. Interkulturní komunikace, její význam, vývoj a další perspektivy. Opava - Karviná: Slezská univerzita v Opavě - Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, 2004.
  6. BURYÁNEK, J. a kol. Interkulturní vzdělávání. Příručka nejen pro středoškolské pedagogy. Praha: NLN, 2002.
  7. CÍLKOVÁ, E. - SCHÖNEROVÁ, P. Náměty pro multikulturní výchovu: Poznáváme jiné národy. Praha: Portál, 2007.
  8. GULOVÁ, L., ŠTĚPAŘOVÁ, E. (eds.) Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: Katedra sociální pedagogiky a Kabinet multikulturní výchovy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, 2004.
  9. GULOVÁ, L. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova univerzita, 2008.
  10. LECHTA, V. (ed.). Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010.
  11. MORAVAYOVÁ, P., MOREE, D. Dvakrát měř, jednou řež. Praha: Člověk v tísni, 2009.
  12. PREISSOVÁ KREJČÍ, A., CICHÁ, M., GULOVÁ, L. Jinakost, předsudky, multikulturalismus: Možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012.
  13. PREISSOVÁ KREJČÍ, A., ŠOTOLA, J. (eds.). Metodika pro realizaci multikulturní výchovy formou zážitkové pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012.
  14. PREISSOVÁ KREJČÍ, A., ŠVACHOVÁ, I. (eds.) Protipředsudkové vzdělávání v kontextu multikulturalismu. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013.
  15. PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Multikulturalismus - ztracené paradigma? Olomouc: Univerzita Palackého, 2014.
  16. PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2006.
  17. RATTANSI, A. Racism: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press, 2007. Přejít k původnímu zdroji...
  18. SLEETER, CH. E., GRANT, C. A. Making Choices for Multicultural Education. Five Approaches to Race, Class, and Gender. New York: John Wiley & Sons, 2009.
  19. ŠIŠKOVÁ, T. a kol. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. Vzdělání. Učitelé na jednotlivých typech a druzích škol podle pohlaví. ČSÚ [online]. [cit. 2015-10-17]. Dostupné z: https://www.czso.cz/documents/10180/25704419/3000023302.pdf/57eb9a5a-f837-4dc8-87bf-64c3b3fdd33e?version=1.1.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.