Civilia 2016, 7(1):12-29 | DOI: 10.5507/civ.2016.002

Field education of social work students at placements

Monika Punová
Masarykova univerzita Brno, Fakulta sociálních studií, Katedra sociální politiky a sociální práce, Joštova 10, 602 00 Brno

This essay focuses on practical training of high school's social work students at Social policy and social work department at Masaryk University Brno. Field education is very important element of social work education. In the Czech Republic, as in most other countries, social work student learning is a combination of a college based education and field education. Author discuses importance of field education in social work placements and the crucial role of practice teachers from placements. There are presented empirical findings from survey which examined the experience of practice teachers engaged in field education. Author analyses possible risk and protective factors of field education in placements and discusses possible implications on the practical curriculum education.

Keywords: Field education, Social work student, Practice teacher, Practice placement

Published: June 15, 2016  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Punová, M. (2016). Field education of social work students at placements. Civilia7(1), 12-29. doi: 10.5507/civ.2016.002
Download citation

References

  1. BOGO, M. Social Work Practice. Concepts, processes and interviewing. New York: Columbia University Press, 2006.
  2. CASPI, J., REID, W. Educational Supervision in Social Work: A Task-Centered Model for Field Instruction and Staff Development. New York: Columbia University Press, 2002. Go to original source...
  3. CURTIS, L.; MORIARTY, J.; NETTEN, A. The expected working life of a social worker. British Journal of Social Work. 2010, Vol. 40, No. 5, pp. 1628-1643. Go to original source...
  4. FORD, K., JONES, A. Student supervision. London: Macmillan Education LTD, 1987. Go to original source...
  5. CHYTIL, O. Důsledky modernizace pro sociální práci. Sociální práce/Sociálna práca. 2007, roč. 8, č. 4, s. 64-71.
  6. LITVACK, A.; MISHNA, F.; BOGO, M. Emotional Reactions Students in Field Education: An Exploratory Study. Journal of Social Work Education. 2010, Vol. 46, No. 2, pp. 227-243. Go to original source...
  7. LINDSAY, T. Group learning on social work placements. Groupwork. 2005, Vol. 15, No. 1, pp. 612-689. Go to original source...
  8. MAROON, I., MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H. Vzdělávání studentů sociální práce v terénu. Model pro praxi. Praha: Karolinum, 2007.
  9. MATULAYOVÁ, T., MUSIL, L. (eds.). Social Work, Education and Postmodernity. Theory and Studies in Selected Czech, Slovak and Polish Issues. Liberec: Technical University of Liberec, 2013.
  10. Minimální standard vzdělávání v sociální práci dle ASVSP [online]. Praha: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2014 [cit. 2015-05-10]. Dostupné z: http://www.asvsp.org/standardy.php#vychodiska
  11. NAVRÁTIL, P., ŠIŠLÁKOVÁ, M. (eds.). Praktické vzdělávání v sociální práci. Brno: Tribun, 2007a.
  12. NAVRÁTIL, P., NAVRÁTILOVÁ, J., ŠIŠLÁKOVÁ, M. Manuál k odborné praxi v sociální práci. Brno: Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity, Centrum praktických studií, 2007b.
  13. NAVRÁTIL, P., NAVRÁTILOVÁ, J. Instruktor praxí jako nová role v kontextu odborných praxí. In NAVRÁTIL, P., ŠIŠLÁKOVÁ, M. (eds.) Praktické vzdělávání v sociální práci. Brno: Tribun, 2007a. s. 118-125.
  14. NAVRÁTIL, P., NAVRÁTILOVÁ, J. Postmodernita jako prostor pro existenciálně citlivou sociální práci. Sociální práce/Sociálna práca. 2008, roč. 8, č. 4, s. 124-135.
  15. NAVRÁTIL, P., PUNOVÁ, M. Minimální standardy spolupráce Katedry sociální politiky a sociální práce FSS MU s organizacemi sociálních služeb při poskytování praxí v bakalářském studiu sociální práce [online]. Brno: KSPSP FSS MU, 2015 [cit. 2015-05-10]. Dostupné z: http://www.cepres-muni.cz/wp-content/uploads/Minimalni_standardy_spoluprace_s_organizacemi_v_SP.pdf.
  16. NAVRÁTILOVÁ, J. Pojetí praktického vzdělávání sociálních pracovníků. Disertační práce. Brno: Masarykova univerzita, 2010.
  17. PUNOVÁ, M. Standardy vzdělávání v sociální práci a jejich naplňování v praktickém vzdělávání studentů sociální práce na katedře sociální politiky a sociální práce FSS MU Brno. Aula. 2012, roč. 20, č. 2, s. 48-61.
  18. PUNOVÁ, M., NAVRÁTILOVÁ, J., JÍLKOVÁ, A., KUBALČÍKOVÁ, K., DOHNALOVÁ, Z.; ŠEVČÍKOVÁ, S. Praktické vzdělávání v sociální práci optikou konceptu resilience. Brno: MUNI PRESS, 2014.
  19. SCHUURMAN, S., D. An Exploration of the Individual Characteristics and Abilities that Contribute to Competent Professional Performance in Social Work Practitioners. Disertation work. Michigan: Michigan State University, 2008.
  20. TSIEN, T. B. K., TSUI, M. A Participative Learning and Teaching Model: The Partnership of Students and Teachers in Practice Learning. Social Work Education. 2007, Vol. 26, No. 4, pp. 348-358. Go to original source...

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.