Civilia 2013, 4(2):14-32 | DOI: 10.5507/civ.2013.014

Češi, Slováci a jejich sousedství: Identita - Stereotyp - Historické vědomí

Denisa Labischová
Katedra výchovy k občanství, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě, Fr. Šrámka 3, 709 00 Ostrava - Mariánské Hory

Klíčová slova: National identity, Autostereotype, Heterostereotype, Historical awareness, Empirical research, Czech-Slovak relations

Czechs, Slovaks and Their Neighbourhood. Identity - Stereotype - Historical Awareness

This study deals with empirical research of histocrical awareness of pupils, students and teachers on the Czech scholls with accent of intercultural dimesion. Within the extensive survey in years 2011-2012 with application of mixed research design combine qualitative and quantitative research approach have been inquiring the respondent's attitudes to neighbouring nations, especially likings and antipathies, Czech's autostereotype and heterostereotype of Slovak, assessment of personal experiences with the members of Slovak national minority and assessment of contemporary bilateral relations Czech and Slovak Republic.

Zveřejněno: 15. prosinec 2013  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Labischová, D. (2013). Češi, Slováci a jejich sousedství: Identita - Stereotyp - Historické vědomí. Civilia4(2), 14-32. doi: 10.5507/civ.2013.014
Stáhnout citaci

Reference

  1. BARTMIŃSKI, J. Nasi sąsiedzi w oczach studentów. In WALAS, T. (ed.) Narody i stereotypy. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury, 1995. s. 258-269.
  2. ČAPEK, V. Národní a evropské vědomí školní mládeže. Praha: FF UK, 2001.
  3. GÁL, F. Dnešní krize česko-slovenských vztahů. Praha: SLON, 1992.
  4. HAVELKA, M., TUČEK, M., ČERNÝ, J., ČESAL, J., HUDEMA, M. Skupinové mentality. Sociologické texty. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2002.
  5. HAVELKA, M. Historické a systematické předpoklady tematizace problému mentalit v sociologii. In HAVELKA, M., TUČEK, M., ČERNÝ, J., ČESAL, J. HUDEMA, M. Skupinové mentality. Sociologické texty. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2002. s. 10-33.
  6. HOLÝ, L. Malý český člověk a velký český národ. Národní identita a postkomunistická transformace společnosti. Praha: SLON, 2001.
  7. JAWORSKI, R. Osteuropa als Gegenstand der historischen Stereotypenforschung. Geschichte und Gesellschaft. 1983, 13. Jg., S. 63-76.
  8. KAMENEC, I. Problémy s identifikáciou historického vedomia. In PEKNÍK, M. (ed.) Verejná mienka a politika. Historické vedomie slovenskej spoločnosti. Bratislava: Ústav politických vied SAV, 2006. s. 17-21.
  9. KUNŠTÁT, D. Veřejné mínění a vztahy ČR k okolním zemím. Naše společnost. 1-2, 2003, s. 1-4.
  10. LABISCHOVÁ, D. Čech závistivec - Rakušan byrokrat? Proměny obrazu Čechů, Rakušanů a jejich minulosti ve vědomí studující mládeže. Spisy FF OU, 155. Ostrava: FF OU, 2005.
  11. LABISCHOVÁ, D. Národní stereotypy jako předmět historického bádání. Acta historica Neosoliensia. Ročenka katedry historie Fakulty humanitných vied UMB v Banské Bystrici. Tomus 7, Banská Bystrica 2004, s. 159-166.
  12. LABISCHOVÁ, D. Stereotypy a předsudky v dynamickém pojetí interkulturního vzdělávání. In KRÁKORA, P. a kol. Multikulturalita a výchova k občanství ve středoevropském kontextu. Praha: Nakladatelství Epocha, 2011. s. 63-77.
  13. LABISCHOVÁ, D. Vybrané aspekty interkulturality z pohledu empirického oborově didaktického výzkumu. In KRÁKORA, P. a kol. Aktuální společenskovědní pohledy na výchovu k demokratickému občanství. Praha: Nakladatelství Epocha, 2012. s. 99-114.
  14. LABISCHOVÁ-DRABINOVÁ, D. Etnické stereotypy a studující mládež. In GRACOVÁ, B., PSÍK, R. (ed.) Školní výuka dějepisu a překonávání stereotypních obrazů sousedních národů II. Ostrava: FF OU, 1999. s. 5-49.
  15. MAUR, E. Historické vědomí dnes - kritická reflexe, zmatek nebo záměrná destrukce? In Evropa mezi Německem a Ruskem. Sborník prací k sedmdesátinám Jaroslava Valenty, Praha, 2000, s. 71-77.
  16. MORGENSTERNOVÁ, M., ŠULOVÁ, L. Interkulturní psychologie. Rozvoj interkulturní senzitivity. Praha: Karolinum, 2007.
  17. MÜTTER, B. Stereotypen und historisches Lernen. Geschichte in Wissenschaft und Unterricht. 4, 2000, S. 250-258.
  18. PEKNÍK, M. (ed.) Verejná mienka a politika. Historické vedomie slovenskej spoločnosti. Bratislava: Ústav politických vied SAV, 2006.
  19. ORŁOWSKI, H. Stereotypy "długiego trwania" a procesy nation building. In TRABA, R. (ed.) Akulturacja/asymilacja na pograniczach kulturowych Europy Srodkowo-Wschodniej v XIX. I XX wieku. Tom I. Stereotypy i pamięć. Warszawa 2009, s. 15-28.
  20. PIONTEK, D. Stereotyp: Geneza, cechy, funkcje. In BOROWCZYK, K., PAWEŁCZYK, P. (eds.) W kręgu mitów i stereotypów. Poznań, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 1993. s. 35-40.
  21. PSOTKOVÁ, P. Historické vědomí české studující mládeže ve vztahu k evropským národům. Diplomová práce (vedoucí práce B. GRACOVÁ), Ostrava: FF OU, 2004.
  22. RAK, J. Bývali Čechové. České historické mýty a stereotypy. Praha: H+H, 1994.
  23. ŠUBRT, J. (ed.) Historické vědomí jako předmět badatelského zájmu: teorie a výzkum. Kolín: Historická sociologie - Knižní edice, 2010. s. 31-46.
  24. TLOLKOVÁ, Š. Obraz národní minulosti ve vědomí české studující mládeže. In GRACOVÁ, B. - PSÍK, R. (eds.): Školní výuka dějepisu a překonávání stereotypních obrazů sousedních národů II. Ostrava: FF OU, 1999. s. 151-167.
  25. VLACHOVÁ, K., ŘEHÁKOVÁ, B. Česká národní identita po zániku Československa a před vstupem do Evropské unie. Sociologické studie. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2004.
  26. VLACHOVÁ, K. Česká národní identita na přelomu tisíciletí. In ŠUBRT, J. (ed.) Historické vědomí jako předmět badatelského zájmu: teorie a výzkum. Kolín: Historická sociologie - Knižní edice, 2010. s. 95-106.
  27. ZÁDRAPOVÁ, L. Vědomí evropanství u české studující mládeže po vstupu do Evropské unie. Diplomová práce FF OU (vedoucí práce B. GRACOVÁ), Ostrava: FF OU, 2011.
  28. Vztah Čechů k národnostním skupinám žijícím v ČR - březen 2012. Dostupné z http://www.cvvm.cas.cz/upl/zpravy/101271s_ov120413.pdf (citováno dne 3. 2. 2012).

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.