Civilia 2013, 4(2):14-32 | DOI: 10.5507/civ.2013.014

Czechs, Slovaks and Their Neighbourhood. Identity - Stereotype - Historical Awareness

Denisa Labischová
Katedra výchovy k občanství, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě, Fr. Šrámka 3, 709 00 Ostrava - Mariánské Hory

This study deals with empirical research of histocrical awareness of pupils, students and teachers on the Czech scholls with accent of intercultural dimesion. Within the extensive survey in years 2011-2012 with application of mixed research design combine qualitative and quantitative research approach have been inquiring the respondent's attitudes to neighbouring nations, especially likings and antipathies, Czech's autostereotype and heterostereotype of Slovak, assessment of personal experiences with the members of Slovak national minority and assessment of contemporary bilateral relations Czech and Slovak Republic.

Keywords: National identity, Autostereotype, Heterostereotype, Historical awareness, Empirical research, Czech-Slovak relations

Published: December 15, 2013  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Labischová, D. (2013). Czechs, Slovaks and Their Neighbourhood. Identity - Stereotype - Historical Awareness. Civilia4(2), 14-32. doi: 10.5507/civ.2013.014
Download citation

References

  1. BARTMIŃSKI, J. Nasi sąsiedzi w oczach studentów. In WALAS, T. (ed.) Narody i stereotypy. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury, 1995. s. 258-269.
  2. ČAPEK, V. Národní a evropské vědomí školní mládeže. Praha: FF UK, 2001.
  3. GÁL, F. Dnešní krize česko-slovenských vztahů. Praha: SLON, 1992.
  4. HAVELKA, M., TUČEK, M., ČERNÝ, J., ČESAL, J., HUDEMA, M. Skupinové mentality. Sociologické texty. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2002.
  5. HAVELKA, M. Historické a systematické předpoklady tematizace problému mentalit v sociologii. In HAVELKA, M., TUČEK, M., ČERNÝ, J., ČESAL, J. HUDEMA, M. Skupinové mentality. Sociologické texty. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2002. s. 10-33.
  6. HOLÝ, L. Malý český člověk a velký český národ. Národní identita a postkomunistická transformace společnosti. Praha: SLON, 2001.
  7. JAWORSKI, R. Osteuropa als Gegenstand der historischen Stereotypenforschung. Geschichte und Gesellschaft. 1983, 13. Jg., S. 63-76.
  8. KAMENEC, I. Problémy s identifikáciou historického vedomia. In PEKNÍK, M. (ed.) Verejná mienka a politika. Historické vedomie slovenskej spoločnosti. Bratislava: Ústav politických vied SAV, 2006. s. 17-21.
  9. KUNŠTÁT, D. Veřejné mínění a vztahy ČR k okolním zemím. Naše společnost. 1-2, 2003, s. 1-4.
  10. LABISCHOVÁ, D. Čech závistivec - Rakušan byrokrat? Proměny obrazu Čechů, Rakušanů a jejich minulosti ve vědomí studující mládeže. Spisy FF OU, 155. Ostrava: FF OU, 2005.
  11. LABISCHOVÁ, D. Národní stereotypy jako předmět historického bádání. Acta historica Neosoliensia. Ročenka katedry historie Fakulty humanitných vied UMB v Banské Bystrici. Tomus 7, Banská Bystrica 2004, s. 159-166.
  12. LABISCHOVÁ, D. Stereotypy a předsudky v dynamickém pojetí interkulturního vzdělávání. In KRÁKORA, P. a kol. Multikulturalita a výchova k občanství ve středoevropském kontextu. Praha: Nakladatelství Epocha, 2011. s. 63-77.
  13. LABISCHOVÁ, D. Vybrané aspekty interkulturality z pohledu empirického oborově didaktického výzkumu. In KRÁKORA, P. a kol. Aktuální společenskovědní pohledy na výchovu k demokratickému občanství. Praha: Nakladatelství Epocha, 2012. s. 99-114.
  14. LABISCHOVÁ-DRABINOVÁ, D. Etnické stereotypy a studující mládež. In GRACOVÁ, B., PSÍK, R. (ed.) Školní výuka dějepisu a překonávání stereotypních obrazů sousedních národů II. Ostrava: FF OU, 1999. s. 5-49.
  15. MAUR, E. Historické vědomí dnes - kritická reflexe, zmatek nebo záměrná destrukce? In Evropa mezi Německem a Ruskem. Sborník prací k sedmdesátinám Jaroslava Valenty, Praha, 2000, s. 71-77.
  16. MORGENSTERNOVÁ, M., ŠULOVÁ, L. Interkulturní psychologie. Rozvoj interkulturní senzitivity. Praha: Karolinum, 2007.
  17. MÜTTER, B. Stereotypen und historisches Lernen. Geschichte in Wissenschaft und Unterricht. 4, 2000, S. 250-258.
  18. PEKNÍK, M. (ed.) Verejná mienka a politika. Historické vedomie slovenskej spoločnosti. Bratislava: Ústav politických vied SAV, 2006.
  19. ORŁOWSKI, H. Stereotypy "długiego trwania" a procesy nation building. In TRABA, R. (ed.) Akulturacja/asymilacja na pograniczach kulturowych Europy Srodkowo-Wschodniej v XIX. I XX wieku. Tom I. Stereotypy i pamięć. Warszawa 2009, s. 15-28.
  20. PIONTEK, D. Stereotyp: Geneza, cechy, funkcje. In BOROWCZYK, K., PAWEŁCZYK, P. (eds.) W kręgu mitów i stereotypów. Poznań, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 1993. s. 35-40.
  21. PSOTKOVÁ, P. Historické vědomí české studující mládeže ve vztahu k evropským národům. Diplomová práce (vedoucí práce B. GRACOVÁ), Ostrava: FF OU, 2004.
  22. RAK, J. Bývali Čechové. České historické mýty a stereotypy. Praha: H+H, 1994.
  23. ŠUBRT, J. (ed.) Historické vědomí jako předmět badatelského zájmu: teorie a výzkum. Kolín: Historická sociologie - Knižní edice, 2010. s. 31-46.
  24. TLOLKOVÁ, Š. Obraz národní minulosti ve vědomí české studující mládeže. In GRACOVÁ, B. - PSÍK, R. (eds.): Školní výuka dějepisu a překonávání stereotypních obrazů sousedních národů II. Ostrava: FF OU, 1999. s. 151-167.
  25. VLACHOVÁ, K., ŘEHÁKOVÁ, B. Česká národní identita po zániku Československa a před vstupem do Evropské unie. Sociologické studie. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2004.
  26. VLACHOVÁ, K. Česká národní identita na přelomu tisíciletí. In ŠUBRT, J. (ed.) Historické vědomí jako předmět badatelského zájmu: teorie a výzkum. Kolín: Historická sociologie - Knižní edice, 2010. s. 95-106.
  27. ZÁDRAPOVÁ, L. Vědomí evropanství u české studující mládeže po vstupu do Evropské unie. Diplomová práce FF OU (vedoucí práce B. GRACOVÁ), Ostrava: FF OU, 2011.
  28. Vztah Čechů k národnostním skupinám žijícím v ČR - březen 2012. Dostupné z http://www.cvvm.cas.cz/upl/zpravy/101271s_ov120413.pdf (citováno dne 3. 2. 2012).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.