Civilia 2013, 4(1):74-83 | DOI: 10.5507/civ.2013.006

Theoretisch-methodologische Ausgangspunkte der Forschung zur Reflexion der Vorbereitung der Studierenden im Fach Gesellschaftswissenschaften auf das Lehrerpraktikum

Pavlína Vašátová
Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Žižkovo náměstí 5, 771 40 Olomouc

Klíčová slova: Student, Teacher, Planning, Structure, Pedagogy, Teaching, Communication, Reflection questions, Forms, Methods, Subject matter didactics

The Theoretical-methodological Basis of the Research Investigation Reflection Preparedness Students of Social Science on the Teaching Practice

The aim of the article is to describe the theoretical and methodological basis of the research plan, when analysis of pedagogical communication between the student to practice (a teacher) and a pupil is deemed reflective element of possible innovative changes in the professional study programme didactics social of sciences with an emphasis on education. This program is guaranteed by the social sciences of the Faculty of education at Palacky University in Olomouc in the Czech Republic. Conclusions based on the data they can open a possible discussion after changes in the content filling (for example strengthening the teaching of each area) industry didactics in training future teachers study program social sciences with an emphasis on education.

Zveřejněno: 15. červen 2013  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vašátová, P. (2013). Theoretisch-methodologische Ausgangspunkte der Forschung zur Reflexion der Vorbereitung der Studierenden im Fach Gesellschaftswissenschaften auf das Lehrerpraktikum. Civilia4(1), 74-83. doi: 10.5507/civ.2013.006
Stáhnout citaci

Reference

  1. GAVORA, P. Pedagogická komunikácia v základnej škole. Bratislava:Veda, 1988.
  2. GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005.
  3. FLANDERS, N. Intent, Action and Feedback: A Preparation for Teaching. Journal of Teacher Education, 1963, vol. 14, no. 3, pp. 251-260. Přejít k původnímu zdroji...
  4. HORSKÁ, V. Koučování ve školní praxi. Praha: Grada Publishing, 2009.
  5. CHUDÝ, Š. Portfólio ako nástroj a produkt pedagogickej praxe v procese sebareflexívnej kompetencie študentov učiteľstva. In HAVEL, J., JANÍK, T. (ed.) Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů. Brno: 2004.
  6. ŠEDOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.
  7. SVATOŠ, T. Pedagogická komunikace a interakce pohledem kategoriálního systému. Studia paedagogica, roč. 16, č. 1, 2011, s. 176-190.
  8. SVATOŠ, T. Snímání a záznam verbální komunikace ve školní třídě. Pedagogika, 1993, roč. 43, č. 2, s. 165-172.
  9. ŠVEC, Š. a kol. Metodologie věd o výchově, Kvantitativně-scientické a kvalitativně - humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Brno: Paido, 2009.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.