Civilia 2013, 4(1):74-83 | DOI: 10.5507/civ.2013.006

The Theoretical-methodological Basis of the Research Investigation Reflection Preparedness Students of Social Science on the Teaching Practice

Pavlína Vašátová
Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Žižkovo náměstí 5, 771 40 Olomouc

The aim of the article is to describe the theoretical and methodological basis of the research plan, when analysis of pedagogical communication between the student to practice (a teacher) and a pupil is deemed reflective element of possible innovative changes in the professional study programme didactics social of sciences with an emphasis on education. This program is guaranteed by the social sciences of the Faculty of education at Palacky University in Olomouc in the Czech Republic. Conclusions based on the data they can open a possible discussion after changes in the content filling (for example strengthening the teaching of each area) industry didactics in training future teachers study program social sciences with an emphasis on education.

Keywords: Student, Teacher, Planning, Structure, Pedagogy, Teaching, Communication, Reflection questions, Forms, Methods, Subject matter didactics

Published: June 15, 2013  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vašátová, P. (2013). The Theoretical-methodological Basis of the Research Investigation Reflection Preparedness Students of Social Science on the Teaching Practice. Civilia4(1), 74-83. doi: 10.5507/civ.2013.006
Download citation

References

  1. GAVORA, P. Pedagogická komunikácia v základnej škole. Bratislava:Veda, 1988.
  2. GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005.
  3. FLANDERS, N. Intent, Action and Feedback: A Preparation for Teaching. Journal of Teacher Education, 1963, vol. 14, no. 3, pp. 251-260. Go to original source...
  4. HORSKÁ, V. Koučování ve školní praxi. Praha: Grada Publishing, 2009.
  5. CHUDÝ, Š. Portfólio ako nástroj a produkt pedagogickej praxe v procese sebareflexívnej kompetencie študentov učiteľstva. In HAVEL, J., JANÍK, T. (ed.) Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů. Brno: 2004.
  6. ŠEDOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.
  7. SVATOŠ, T. Pedagogická komunikace a interakce pohledem kategoriálního systému. Studia paedagogica, roč. 16, č. 1, 2011, s. 176-190.
  8. SVATOŠ, T. Snímání a záznam verbální komunikace ve školní třídě. Pedagogika, 1993, roč. 43, č. 2, s. 165-172.
  9. ŠVEC, Š. a kol. Metodologie věd o výchově, Kvantitativně-scientické a kvalitativně - humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Brno: Paido, 2009.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.