Civilia 2013, 4(1):37-55 | DOI: 10.5507/civ.2013.004

Anchorman in Television as an Important Source of the Information and Object of Interest for Audience

Jaroslav Buček
Katedra žurnalistiky, Filozofická fakulta, Univerzita Komenského, Štúrova 9, 814 99 Bratislava, Slovenská republika

Credibility or authenticity and natural expression without self-assertion of a speaker can lead to a stimulation of an interest of the public about the subject presented by speaker and can lead to fulfilling the expectations of both a speaker and their receivers. In this paper we present and compare some results of the researches that have dealt with profession of a speaker, drafting the demands they should perform. What were the reactions of the students at the Department of Journalism at Comenius University, future anchors or speakers, to these researches?

Keywords: Speaker, Host, Anchor, Personality of speaker, Professional characteristics and skills, Mass media, Research

Published: June 15, 2013  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Buček, J. (2013). Anchorman in Television as an Important Source of the Information and Object of Interest for Audience. Civilia4(1), 37-55. doi: 10.5507/civ.2013.004
Download citation

References

  1. BLACK, J., BRYANT, J., THOMPSON, S. Introduction to Mass Communication. Dubuque: Wm. C. Brown Publisher, 1992. s. 45.
  2. BUČEK, J. Formovanie osobnosti televízneho moderátora a redaktora publicistických relácií v súvislosti s pôsobením na diváka. Rámcová štúdia doktorandskej práce. Bratislava: Filozofická fakulta Univerzity Komenského, Katedra žurnalistiky, 2002, s. 27.
  3. BUČEK, J. Moderátor televíznej publicistiky. In Otázky žurnalistiky 1-2. Bratislava: Mass Media Science. 2003, s. 83-95.
  4. BUČEK, J. Rola moderátora v masmediálnom dialógu. Zlín: VeRBuM, 2012, s. 152.
  5. BUČEK, J. Moderátor - hlavná, alebo vedľajšia postava. Bratislava: Stimul, 2012, s. 164.
  6. ČMEJRKOVÁ, S., HOFFMANOVÁ, J. Jazyk, média, politika. Praha: Academia, 2003.
  7. DEVITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001, s. 381.
  8. GRÁC, J. Persuázia. Martin: Osveta, 1988, s. 204.
  9. GREGOVÁ, R., RUSNÁK, J., SABOL, J. Interpretácia textov elektronických masových médií. Stručný terminologický slovník. Prešov, 2004. 156 s.
  10. HOLINA, V. a kol. Zmeny novinárskej profesie na Slovensku. Bratislava: SSN, 1997, s. 118.
  11. HORSKÝ, Š. Zborník prác o všeobecnej problematike moderátorstva. Bratislava: Československý rozhlas, 1982, s. 57.
  12. HRADISKÁ, E. Osobnosť novinára. Psychologické Aspekty. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 1993.
  13. HRADISKÁ, E., LETOVANCOVÁ, E. Psychologie marketingových komunikací. Brno: VUT, 1999. s. 7.
  14. CHARVÁT, J. Proces redigovania II. Bratislava: Tatrapress, 1991, s. 36.
  15. JANOWITZ, M. The study of mass communication. International Encyklopedia of the Social Sciences. New York: Macmillan, 1968, roč. 3, s. 41-53.
  16. JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B. Média a společnost. Praha: Portál, 2007, s. 36-49.
  17. KUNCZIK, M. Základy masové komunikace. Praha: Karolinum, 1999, s. 15.
  18. Latinsko-český slovník. Praha: ČPN, 1970, s. 123.
  19. ĽUPTÁK, M. Das Hauerland - eine deutsche Sprachinsel: deutsch-slowakischer Sprachkontakt dargestellt am Beispiel der mittelslowakischen Bergbauregion. In ADAMCOVÁ, L. (Hrsg.) Beiträge zu Sprache & Sprachen 5: vorträge der 11. Jahrestagung der GESUS in Bratislava. München: LINCOM, 2004. S. 261-266.
  20. MAGGEE, B. Technika televizního interview. Praha: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1968. s. 16.
  21. MCQUAIL, D. Leader in Mass Communication Theory. London: Sage, 2002, s. 66.
  22. MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Portál: Praha, 2009. s. 259.
  23. MŮLLEROVÁ, O. Rozhovor s hosťom… In ČMEJRKOVÁ, S., HOFFMANOVÁ, J. Jazyk, média, politika. Praha: Academia, 2003. s. 137.
  24. NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 2003. Online http://fphil.uniba.sk/indexphpid.4297/
  25. OSVALDOVÁ, B., KOPÁČ, R. a kol. Rozhovory o interview. Praha: Univerzita Karlova, 2009. s. 121.
  26. PATRÁŠ, V. Politická komunikácia v slovenských mediálnych podmienkach na konci 90. rokov. In ČMEJRKOVÁ, S., HOFFMANOVÁ, J. Jazyk, média, politika. Praha: Academia, 2003. s. 181.
  27. RUSS-MOHL S., BAKIČOVÁ, H. Žurnalistika, komplexní průvodce praktickou žurnalistikou. Praha: Grada, 2005.
  28. STADTRUCKER, I. Teória masmediálnej (dis)komunikácie. Bratislava: Vydavateľstvo Spolku slovenských spisovateľov, 2007.
  29. TEGZE, O. Neverbální komunikace. Praha: Computer Press, 2003, s. 375.
  30. TUŠER, A. Ako sa robia noviny. Bratislava: SOFA, 2003. s. 126.
  31. VAJDA, J. Etika. Nitra: Enigma, 1995. s. 136.
  32. VOJTEK, J. Úvod do organizácie redakčnej práce a redigovania. Bratislava: Univerzita Komenského, 2000, s. 7.
  33. VVBÍRAL, Z. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha: Portál, 2008, s. 107.
  34. VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikce. Praha: Portál, 2005 a 2009, s. 125.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.