Civilia 2012, 3(2):84-93 | DOI: 10.5507/civ.2012.022

Globálne vzdelávanie v kontexte kurikula súčasnej školy

Dáša Vargová
Katedra etickej a občianskej výchovy, Pedagogická fakulta Univerzity Komenského, Račianska 59, 813 34 Bratislava, Slovenská republika

Klíčová slova: Globalization, Global education, Global education themes, Objectives and methods of global education, Global education teaching methodology

Global Education in the Context of the Current School Curriculum

The author, in relation to the contradictory processes of globalization and its impact on the individual, emphasizes the necessity of the implementation process of global education in the curriculum of primary and secondary schools. This request is based on the latest trends in educational policy in Slovakia. In the paper author introduces the concept of developing core competencies of pupils through global education. She has focused on the integration of global education topics into the teaching, to define the specific objectives of global education, teaching methods for deepening of development of critical thinking and towards a deeper understanding of the phenomenon of globalization. As an example of good practice, she has offered to teachers of school subject citizenship education at school own methodological suggestions in the teaching of global education.

Zveřejněno: 15. prosinec 2012  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vargová, D. (2012). Globálne vzdelávanie v kontexte kurikula súčasnej školy. Civilia3(2), 84-93. doi: 10.5507/civ.2012.022
Stáhnout citaci

Reference

  1. BAUMAN, Z. Globalizácia. Dôsledky pre ľudstvo. Bratislava: Kalligram, 2010.
  2. CÁROVÁ, T., VARGOVÁ, D. et al. Globálne vzdelávanie na ZŠ: občianska náuka. Bratislava: Človek v ohrození, PC MABG, 2012.
  3. KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996.
  4. NÁDVORNÍK, O., VOLFOVÁ, A. Společný svět. Praha: Člověk v tísni, 2004.
  5. ONDRUŠKOVÁ, N. Politika rozvoja a rozvojovej pomoci. In LYSÝ, J. (ed.) Globálne rozvojové vzdelávanie. Bratislava: ALBUM, 2007. s. 21-41.
  6. PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu 1. Praha: PORTÁL, 2000.
  7. RASLAVSKÁ, I. a kol. Globálna dimenzia v školách. Metodická príručka pre učiteľov stredných škôl. Bratislava: LÚČ, 2007.
  8. TUREK, I. Inovácie v didaktike. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum v Bratislave, 2005.
  9. http://www.dea.org.uk/page.asp?p=3857
  10. http://www.mvro.sk/
  11. http://www.statpedu.sk

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.