Civilia 2011, 2(2):87-101 | DOI: 10.5507/civ.2011.019

Koncept gender jako součást interkulturního vzdělávání v sociálně humanitních předmětech (s akcentem na výchovu k občanství a dějepis)

Denisa Labischová
Katedra společenských věd, Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, Fráni Šrámka 3, 709 00 Ostrava - Mariánské Hory

Článek vymezuje význam genderově citlivé výchovy v rámci školního vzdělávání v sociálně humanitních předmětech, především v občanské výchově a dějepisu. Autorka se zaměřuje zejména na témata, která by měla být součástí vzdělávacího obsahu těchto školních disciplín, zdůrazňuje význam genderově korektních vzdělávacích materiálů, včetně základního edukačního média a přináší rovněž jisté didaktické inspirace ze zahraničí.

Klíčová slova: gender, genderově citlivá výchova, genderově korektní pedagogický přístup, interkulturní vzdělávání, výchova k občanství, dějepis, základní edukační médium, zahraniční metodické inspirace

Zveřejněno: 15. prosinec 2011  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Labischová, D. (2011). Koncept gender jako součást interkulturního vzdělávání v sociálně humanitních předmětech (s akcentem na výchovu k občanství a dějepis). Civilia2(2), 87-101. doi: 10.5507/civ.2011.019
Stáhnout citaci

Reference

  1. BABANOVÁ, A., MIŠKOLCI, J. Genderově citlivá výchova: Kde začít? Příručka pro vyučující základních a středních škol, vydaná v rámci projektu Rovné příležitosti v pedagogické praxi. Praha: Žába na prameni, 2007.
  2. BABANOVÁ a kol. Genderovou optikou: zaměřeno na český vzdělávací systém. Praha: Gender Studies, 2008.
  3. BAUER, A. Frauen und Mädchen in Geschichtsschulbüchern für Hauptschulen aus den letzten Jahren. Eine empirische Untersuchung. Diplomarbeit (Prüfer BORRIES, B.), Universität Hamburg, 2005.
  4. BORRIES, B. Frauen in Schulgeschichtsbüchern - zum Problem der Benachteiligung von Mädchen im Unterricht. Westermanns Pädagogische Beiträge, Heft 11, 1975.
  5. BURYÁNEK, J. a kol. Interkulturní vzdělávání 2. Praha: Člověk v tísni, 2005.
  6. Geschichte und Geschehen. Klasse 12. (Hg. BENDER, D. - HELBIG, K.), Ernst Klett Schulbuchverlag, Leipzig, 2002.
  7. GRACOVÁ, B. Gender v českých učebnicích dějepisu, optimum a realita. In BENEŠ, Z. - GRACOVÁ, B., PRŮCHA, J. a kol. Sondy a analýzy. Učebnice dějepisu - teorie a multikulturní aspekty edukačního média. Praha: MŠMT ČR, 2008. s. 59-67.
  8. GRACOVÁ, B. Historie ženy na stránkách současných českých dějepisných učebnic. In Acta historica Neosoliensia. Ročenka katedry histórie FHV UMB. Banská Bystrica 2005, s. 243-256.
  9. GRACOVÁ, B. Ženská tematika v současných českých dějepisných učebnicích. In VACULÍK, J., NĚMEC, J. (eds.) Problematika sociálních skupin ve výuce společenskovědních předmětů. Brno: Katedra historie a sociální pedagogiky MU, 2006. s. 144-151.
  10. JARMARA, T. Politické strany: vybrané kapitoly z teorie a praxe politických stran. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2010.
  11. KRÁKORA, P., HUBÁLEK, T., MEDVEĎOVÁ, G. Genderproblematik in der Tschechoslowakei nach 1945. In Wandel der Geschlechterrollen in Europa oder Das Spannungsfeld der demographischen Zukunft Europas. Wien, Krems: EALIZ, 2011 (v tisku).
  12. LABISCHOVÁ, D. Genderová tematika v učebnicích dějepisu - zahraniční inspirace. Ústí nad Labem, 2011 (v tisku).
  13. LABISCHOVÁ, D., GRACOVÁ, B. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě 2008.
  14. MIKUNDOVÁ, L. Gender ve výuce občanské výchovy. Diplomová práce (vedoucí práce D. LABISCHOVÁ), Ostrava: PdF OU v Ostravě, 2011.
  15. MOREE, D. a kol. Než začneme s multikulturní výchovou. Od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Člověk v tísni, Praha 2008.
  16. MORGENSTERNOVÁ, M., ŠULOVÁ, L. Interkulturní psychologie. Rozvoj interkulturní senzitivity. Praha: Portál, 2007.
  17. Prolomit vlny - program Vzdělávání. Genderová analýza českého školství. Praha: Otevřená společnost, o. p. s., 2006.
  18. SCHRÖTER, H. Geschichte ohne Frauen? Das Frauenbild ind den Schulgeschichtsbüchern der BRD und der DDR von 1949 bis 1989. Deutsche Hochschulschriften seit 1987, Frankfurt a. M., 2002.
  19. SMETÁČKOVÁ, I., VLKOVÁ, K. Příručka pro vyučující předmětů občanská výchova, občanská nauka a základy společenských věd na základních a středních školách. Praha: Otevřená společnost, 2005.
  20. SMETÁČKOVÁ, I. Příručka pro genderově citlivé vedení škol. Praha: Otevřená společnost, 2007.
  21. SMETÁČKOVÁ, I. Gender ve škole. Příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Praha: Otevřená společnost, 2006.
  22. SMETÁČKOVÁ, I. Příručka pro genderově citlivé výchovné poradenství. Praha: Otevřená společnost, 2007.
  23. VALDROVÁ, J. a kol. Příručka k posuzování genderové korektnosti učebnic. In Ročenka katedry/centra genderových studií, 03/04. Praha: FHS UK, 2005.
  24. VALENTA, M. Občanská výchova pro 6. ročník. Praha: SPL Práce - ALBRA, 2007.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.