Civilia 2022, 13(2):49-63 | DOI: 10.5507/civ.2022.010

The Relationship between the State and the Church in Education and Foreign Policy in the First Czechoslovak Republic

Lubomír Vojtěch Baar
Katedra společenských věd, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, Žižkovo náměstí 5, 771 40 Olomouc

This paper aims to provide a comprehensive overview of events in the newly established Czechoslovak state in the field of education and the relationship between the state and the Catholic Church. It is an academic study drawing on contemporary journals, speeches by statesmen and official bilateral documents. It outlines new contexts and brings the context of the everydayness into a situation that is perceived as primarily political. The authors' observations from the school environment are then complemented by the reception of the Small Education Act (Malý školský zákon), which introduced compulsory subjects in Czechoslovak schools, one of which is civics. An evaluation of the impact of this law's implementation is offered.

Keywords: Secularism in Education, The Marmaggi Affair, The Small Education Act

Published: December 15, 2022  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Baar, L.V. (2022). The Relationship between the State and the Church in Education and Foreign Policy in the First Czechoslovak Republic. Civilia13(2), 49-63. doi: 10.5507/civ.2022.010
Download citation

References

  1. ČORNEJOVÁ, I., KASPER, T. et al. Velké dějiny zemí Koruny české: Školství a vzdělanost. 1. vyd. Praha: Paseka, 2020.
  2. DEJMEK, J. Počátky diplomatických vztahů mezi Československem a Vatikánem (1920-1921). Český časopis historický, 1993, roč. 91, č. 2, s. 224-246.
  3. HABRMAN, G. Několik slov o našem školství. Komenský: časopis pedagogický, 1920, roč. 47, č. 14, s. 209-210.
  4. HADERKA, V. O modlení před vyučováním. Komenský: časopis pedagogický, 1919, roč. 47, č. 5, s. 71-72.
  5. HÁLA, J. Poznámka k reformě. Pedagogické rozhledy, 1920, roč. 30, č. 1-2, s. 50-56.
  6. HALAS, F. X. Fenomén Vatikán. Praha: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004.
  7. CHLUP, O., KUBÁLEK, J., UHER, J. Pedagogická encyklopedie: II. díl. Praha: Novina, Tiskařské a vydavatelské podniky, 1939.
  8. KÁDNER, O. Masarykovy názory pedagogické. Pedagogické rozhledy, 1920, roč. 30, č. 1-2, s. 1-5.
  9. KÁDNER, O. Vývoj a dnešní soustava školství: druhý díl. Praha: Sfinx Bohumil Janda, 1931.
  10. KLIMEK, A. Boj o hrad I: Hrad a Pětka. Praha: Panevropa Praha, 1996.
  11. MASARYK, T. G. Cesta demokracie I. Praha: Masarykův ústav AV ČR, 2003.
  12. MATOUŠEK, J. O československé politice za poslední dva roky 1924-1925. Mladá Boleslav: Národní zájmy, 1925.
  13. MERTA, F. Malý školský zákon. Komenský: časopis pedagogický, 1922, roč. 49, č. 12, s. 174-175.
  14. Modus vivendi [online]. 1928. [cit. 26. 9. 2022] Dostupné z: http://spcp.prf.cuni.cz/dokument/modus.htm.
  15. POSPÍŠIL, B. K otázce reformy školské. Pedagogické rozhledy, 1919, roč. 29, č. 5-6, s. 161-186.
  16. Programové prohlášení vlády ze dne 24. 10. 1922 [online]. 1922. [cit. 26. 9. 2022] Dostupné z: https://www.vlada.cz/assets/clenove-vlady/historie-minulych-vlad/prehled-vlad-cr/1918-1938-csr/antonin-svehla-1/ppv-1922-1925-svehla.pdf.
  17. Sčítání lidu v republice Československé ze dne 15. února 1921. Praha: Státní úřad statistický, 1924.
  18. ŠIMÁNĚ, M. České menšinové školství v Československé republice. Brno: Masarykova univerzita, 2019.
  19. Ústavní listina Československé republiky [online]. 1920. [cit. 26. 9. 2022] Dostupné z: https://www.psp.cz/docs/texts/constitution_1920.html.
  20. VRÁNA, S. Několik slov o našem školství. Komenský: časopis pedagogický, 1921, roč. 48, č. 11, s. 158-159.
  21. VRÁNA, S. Stát, škola, církev. Komenský: časopis pedagogický, 1919, roč. 47, č. 1, s. 2-6.
  22. VYSKOČIL, B. Náboženství a Masaryk. Pedagogické rozhledy, 1919, roč. 29, č. 1-2, s. 1-4.
  23. Zákon č. 65/1925 Sb. o svátcích a památných dnech republiky Československé.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.