Civilia 2021, 12(1):42-55 | DOI: 10.5507/civ.2021.002

Hlavné úlohy hospodárskej etiky v príprave budúcich ekonómov

Eva Pechočiaková Svitačová
Katedra spoločenských vied, Fakulta ekonomiky a manažmentu, Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre, Tr. Andreja Hlinku 2, 949 76 Nitra, Slovenská republika

Klíčová slova: Education, Economy, Economic ethics, Humanization of economy, Future experts in economy

The Main Roles of Economic Ethics in the Preparation of Future conomists

The quality life of people in companies is considerably dependent on the economy and in relation to the preparation of a young generation for the implementation of the economy's activities is the attention focus on economic ethics, which is one of the types of applied ethics. The contribution points to the need for its implementation in the education of future economy experts, even with regard to the change in dominating paradigm in education "education for profit". It justifies that, in order to ensure the quality life of people in companies, decent access to them and ensuring human and socio-economic development helps economic ethics, but also some other applied ethics for the economy and economy, prepare a young generation for the humanize of the economy. Implementation of economic ethics to an educational process is to allow future experts in the economy to understand the real reasons for the renaissance of the basic objective of the economy, and also to ensure human resources approaches, and finally to reform the entire economy in favor of a person.

Zveřejněno: 15. červen 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Pechočiaková Svitačová, E. (2021). Hlavné úlohy hospodárskej etiky v príprave budúcich ekonómov. Civilia12(1), 42-55. doi: 10.5507/civ.2021.002
Stáhnout citaci

Reference

  1. BEAUDREAU, B. C. A humanistic theory of economic behavior. Journal of Behavioral and Experimental Economics (formerly The Journal of Socio-Economics), 2012, Vol. 41, Nr. 2, s. 222-234. Přejít k původnímu zdroji...
  2. BLAZEVIC, B. Humanizing The Economy. UTMS Journal of Economics, 2019, Vol. 10, Nr. 1, s. 1-21.
  3. ČERNÍK, V. Spory o otázke "prirodzenosti" a "slobody" súčasného kapitalizmu. Filozofia, 2011, roč. 66, č. 8, s. 782-793.
  4. GLUCHMAN, V. Idea humánnosti v kontextoch súčasnej etiky. Filozofia, 2005, roč. 60, č. 7, s. 512-531.
  5. HALUŠKA, I. Budúcnosť globálnej ekonomiky. Teória a prax humanistickej ekonomiky. Bratislava: IRIS 2011.
  6. HÁBL, J. Lekce z lidskosti: Antropologické inspirace z díla Jana Amose Komenského. Pedagogická orientace, 2010, roč. 20, č. 1, s. 5-15.
  7. KANT, I. Základy metafyziky mravov. Bratislava: Kalligram 2004.
  8. KÜNG, H. Světový étos pro politiku a hospodářství. Praha: Vyšehrad 2000.
  9. LOMNICKÝ, I. a kol. Tvorivé a kritické myslenie v príprave učiteľov etickej výchovy. Nitra: UKF v Nitre. 2019.
  10. MARKOVÁ. D. Etická výchova v adlerovskom prístupe. Nitra: Garmond 2016.
  11. MELÉ, D., SCHLAG, M. (eds.) Humanism in Economics and Business. Netherlands: Springer 2015. Přejít k původnímu zdroji...
  12. MIHINA, F. Ontológia humanizmu. Filozofia, 2010, roč. 65, č. 3, s. 290-302.
  13. MISES, von L. Lidské jednání. Pojednání o ekonomii. Praha: GRADA 2018.
  14. MISTRÍK, J. Zmysel a možnosti rozvojového vzdelávania. In CENKER, M. (ed.) Rozvojové vzdelávanie. Témy a metódy. Nadácia PONTIS: Bratislava. s. 6-34.
  15. MLČOCH, L. Ekonomie dúvěry a společného dobra. Praha: Karolínum 2006.
  16. NUSSBAUM C. M. Not for profit: Why democracy needs humanities. New Jersey: Princeton University Press, 2010.
  17. PALOVIČOVÁ, Z. Ambivalentnosť ľudských práv a neurčitosť ich pojmu z pohľadu filozofie. Filozofia, 2015, roč. 70, č. 9, s. 759-769.
  18. RICH, A. Etika hospodářství. Svazek lI. Theologická perspektiva. Praha: OIKOYMENH 1994.
  19. RICHTEREK, O. Humanizace jako fenomén a jako integrální součást našeho myšlení a jednání. Scientific papers of the university of Pardubice. Series C, 2001, roč. 6, s. 281-286.
  20. SKALKOVÁ, J. Humanizace vzdělávání a výchovy jako soudobý pedagogický problém. Ústí nad Labem: Universita J. E. Purkyně 1993.
  21. SEDLÁK, M. Morálny úpadok v hospodárstve. Kultúra, 2008, roč. 11, č. 21, s. 10-11.
  22. SEDLÁČEK, T. Ekonomie dobra a zla. Praha: 65 pole, 2009.
  23. SEKNIČKA, P. Úvod do hospodářské etiky. Praha: Aspi Publishing, s. r. o., 2001.
  24. SEN, A. Etika a ekonomie. Praha: Vyšehrad, 2002.
  25. YOUNG, I. M. Odpovědnost a globální spravedlnost: model odpovědnosti založené na sociálních vztazích. In HRUBEC, M. et al. (eds.) Sociální kritika v éře globalizace. Praha: Filosofia, 2008, s. 179-239.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.