Civilia 2019, 10(2):4-15 | DOI: 10.5507/civ.2019.006

Principy rozvíjení a kultivace historického vědomí v pregraduálním vzdělávání učitelů výchovy k občanství a společenských věd

Denisa Labischová1, Pavel Krákora2
1 Katedra výchovy k občanství, Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, Fráni Šrámka 3, 709 00 Ostrava - Mariánské hory
2 Katedra společenských věd, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc

Klíčová slova: Historical consciousness, Civil society, Civics, Contemporary history, Education, Curriculum, Teachers, School, Research

Principles of Development and Cultivation of Historical Consciousness in Pregradual Education of Teachers of Civics

This article deals with the problems of historical consciousness in school education in connection with civics and contemporary history. Special attention is paid to questions relating to development and perception of civil society and presentation of given theme in curriculum of civics.

Grants and funding:

Text představuje dílčí výstup projektu IGA 2019 PdF UP v Olomouci Občanské vzdělávání v českých zemích po roce 1848 a jeho vliv na kultivaci historického vědomí.

Zveřejněno: 15. prosinec 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Labischová, D., & Krákora, P. (2019). Principy rozvíjení a kultivace historického vědomí v pregraduálním vzdělávání učitelů výchovy k občanství a společenských věd. Civilia10(2), 4-15. doi: 10.5507/civ.2019.006
Stáhnout citaci

Reference

  1. BENEŠ, Z. Historický text a historická kultura. Praha: Univerzita Karlova, 1995.
  2. BENEŠ, Z. Mezi dějinami, dějepisectvím a pamětí. In ŠUBRT, J. (ed.): Historické vědomí jako předmět badatelského zájmu: teorie a výzkum. Kolín: Historická sociologie - Knižní edice, 2010, s. 11-20.
  3. ERDMANN, E. Historical Consciousness - Historical Culture: Two Sides of the Same Medal? Yearbook - Jahrbuch - Annales. International Society for The Didactics of History, 2006/2007, s. 27-38.
  4. HUBÁLEK, T. a kol. Vývoj občanského vzdělávání a etické výchovy v českých zemích. Praha: Nakladatelství Epocha, 2017.
  5. KRÁKORA, P. a kol. Tak trochu jiné soudobé dějiny. Praha: Nakladatelství Epocha, 2016.
  6. LABISCHOVÁ, D. Co si uchováme v paměti? Empirický výzkum historického vědomí. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013a.
  7. LABISCHOVÁ, D. Historical Consciousness in School Education. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013 b.
  8. Občanská výchova pro 6.-9. ročník základní školy. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1997-2000.
  9. PANDEL, H. J. Dimensionen des Geschichtsbewußtseins. Ein Versuch, seine Struktur für Empirie und Pragmatik diskutierbar zu machen. Geschichtsdidaktik 12, 1987.
  10. PIŤHA, P. a kol. Úvod do výchovy k občanství: Knížka pro učitele a veřejnost. Praha: AVED, 1992.
  11. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: NÚV, 2007.
  12. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Aktualizovaný text RVP ZV - s účinností od 1. 9. 2017. Praha: NÚV 2017.
  13. RÜSEN, J. What is Historical Consciousness? - A Theoretical Approach to Empirical Evidence. Paper presented at Canadian Historical Consciousness in an International Context: Theoretical Frameworks, University of British Columbia, Vancouver, BC, 2001, s. 2. Dostupné z: Ruesen, J - Japanese History.de [citováno dne 10. 10. 2019].
  14. SCHÖNEMANN, B. Geschichtsbewusstsein - Theorie. In BARRICELLI, M., LÜCKE, M. (eds.): Handbuch Praxis des Geschichtsunterrichts. Band 1, Schwalbach/Ts.: Wochenschau Verlag 2012, s. 98-111.
  15. SCHÖNEMANN, B. Geschichtskultur als neues Forschungsfeld. In: GÜNTHER-ARNDT, H. (ed.): Geschichtsdidaktik. Praxishandbuch für Sekundärstufe I und II. Cornelsen Verlag, Berlin 2003.
  16. STANĚK, A. Výchova k občanství a evropanství. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007.
  17. STANĚK, A. Výchova k občanství v současné škole. Profesní identita učitele výchovy k občanství. Praha: Nakladatelství Epocha, 2009.
  18. STANĚK, A. Výchovné paradoxy v kontextu didaktiky společenských věd. Praha: Nakladatelství Epocha, 2018.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.