Civilia 2019, 10(1):68-93 | DOI: 10.5507/civ.2019.004

Imprese začínající učitelky. Případová studie rodících se subjektivních teorií učitelky občanské výchovy

Petr Koubek
Národní ústav pro vzdělávání, Weilova 6, 102 00 Praha 10

Klíčová slova: Qualitative research, Subjective theories of teachers, Relationship of teachers' Thinking and behaviour, Pedagogical case study

Impression of a novice teacher Case study of teacher's subjective theories at the birth stage

The study is a summary of findings resulting from exploring the ideas of a novice teacher about the aims and contents of civic education and the ways of their formation in the education at the earliest stage of her professional development. The aim of the study is to explore the relationship between the "emerging subjective theory of a teacher" and her thinking in a particular pedagogical situation (reflection in action). In this respect, the research follows the tradition of research of cognitions conducting behaviour of teachers during an education. In terms of the type of situations, teaching can be characterized as a succession of teacher-intended situations or processes of pupils' learning that are difficult to predict but are meaningful to the teacher's intentions, but also to pupils' learning goals. The teacher's behaviour in such situations is irreparable in the sense that the situations could always be intentionally planned, evaluated and managed as efficiently as possible. At the same time, reflection in a particular pedagogical situation has its importance in both teacher and pupil learning and development. In this context, pedagogy is concerned with the professional development of teachers as the development of their specific professional cognitions (routines, subjective theories), which, in spite of this, allow effective management of such situations. The research summarized in this text is a follow-up to three studies by the author dealing with the qualities of such guiding cognitions of teachers with long teaching experience. At the end of the text, with the support of existing knowledge from domestic and foreign sources and our own research, it will consider how fragmentary impressions displayed during the research of our novice teacher can develop into subjective pedagogical theories that would enable her to efficient, for the purpose of pupils' learning functional teaching.

Zveřejněno: 15. červen 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Koubek, P. (2019). Imprese začínající učitelky. Případová studie rodících se subjektivních teorií učitelky občanské výchovy. Civilia10(1), 68-93. doi: 10.5507/civ.2019.004
Stáhnout citaci

Reference

  1. CALDERHEAD, J. The nature and growth of knowledge in student teaching. Teaching and Teacher Education, 1991, Vol. 7, Nr. 5-6, pp. 531-535. Přejít k původnímu zdroji...
  2. CASTRO, P., J., MARTÍNEZ, D., C., VYSTRČILOVÁ, P., JANCIC MOGLIACCI, R. A Review of Research on Teachers' Subjective Theories: Contributions to the Study of Teacher Education. Psychology and Education, 2017. On-line. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/320741230.
  3. ČŠI. Mezinárodní šetření TALIS 2018. Národní zpráva. Praha: Česká školní inspekce. Dostupné z: https://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Vysledky-mezinarodniho-setreni-TALIS-2018?fbclid=IwAR0yN__mUSCnp4Y_Eyc3ZVGwHDcGr_Q6U_9mgAk8KLIuc8y4mM0TgRncji4.
  4. DANN, H.D., DIEGRITZ, T., ROSENBUSCH, H. S. (Hrsg.). Gruppenunterricht im Schulalltag. Realität und Chancen. Erlangen: Universitätsverbund Erlangen-Nürnberg, 1999.
  5. DANN, H. D., HUMPERT, W. Das Konstanzer Trainingsmodell (KTM) - Grundlagen und neue Entwicklungen. Zeitschrift für Pädagogik, 2002, Jhrg. 48, Nr. 2, s. 215-226.
  6. DVOŘÁK, D., STARÝ, K., URBÁNEK, P. Škola v globální době. Proměny pěti českých základních škol. Praha: Karolinum, 2015.
  7. DVOŘÁK, D., STARÝ, K., URBÁNEK, P., CHVÁL, M., WALTEROVÁ, E. Česká základní škola. Vícepřípadová studie. Praha: Karolinum, 2011.
  8. EARL, L., M., TIMPERLEY, H. Professional Learning Conversations: Challenges in Using Evidence for Improvement. Springer Nature Switzerland AG, 2018.
  9. FIVES, H., GILL, M. G. International Handbook of Research on Teachers' Beliefs. Abingdon-on-Thames: Routledge, 2014. Přejít k původnímu zdroji...
  10. GROEBEN, N., WAHL, D., SCHLEE, J., SCHEELE, B. Das Forschungsprogramm Subjektive Theorien: Eine Einführung in die Psychologie des reflexiven Subjekts. Tübingen: Francke, 1998.
  11. GUDMUNDSDOTTIR, S., SHULMAN, L. Pedagogical content knowledge in social studies. Scandinavian Journal of Educational Research, 1978, Vol. 31, Nr. 2, s. 59-70. Přejít k původnímu zdroji...
  12. HANUŠOVÁ, S., PÍŠOVÁ, M., KOHOUTEK, T, MINAŘÍKOVÁ, E., JANÍK, M., JANÍK, T. a kol. Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelů v českých základních školách. Brno: Masarykova univerzita, 2018. Přejít k původnímu zdroji...
  13. HARGREAVES, A., & FULLAN, M. Professioal Capital. Transforming Teaching in Every School. New York: Teacher College Press, & Toronto: Ontario Principals' Councile, 2012.
  14. HATTIE, J. A. C. Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. London & New York: Routledge, Taylor & Francis, 2009.
  15. HESOVÁ, A. Revize RVP - Člověk a společnost. Společenskovědní vzdělávání. Analyticko-koncepční studie. Praha: NÚV, 2019.
  16. HYETT, N., KENNY, A., DICKSON-SWIFT, V. Methodology or method? A critical review of qualitative case study reports. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 2014 Vol. 9, Nr. 1-12. Přejít k původnímu zdroji...
  17. FEUERSTEIN, R., RAND, Y., HOFFMAN, M., EGOZI, M., BEN-SCHACHAR, N. Intervention programs for retarded performers: Goals, means, and expected outcomes. In IDOL, L., JONES, B. (eds.) Educational Values and Cognitive Instruction (pp. 139-178). New York: Routledge, 2010.
  18. JANÍK, T. Zkoumání subjektivních teorií pomocí techniky strukturování konceptů (SLT). Pedagogická revue, 2005, roč. 57, č. 5, s. 477-496.
  19. JANÍK, T., MINAŘÍKOVÁ, E., PÍŠOVÁ, M., ULIČNÁ, K., JANÍK, M. Profesní vidění učitelů a jeho rozvíjení prostřednictvím videoklubů. Brno: Masarykova univerzita, 2016. Přejít k původnímu zdroji...
  20. KAŠPAROVÁ, V., POTUŽNÍKOVÁ, E., JANÍK, T. Subjektivně vnímaná zdatnost učitelů v kontextu jejich profesního vzdělávání: zjištění a výzvy z šetření TALIS 2013. Pedagogická orientace, 2015, roč. 25, č. 4, s. 528-556. Přejít k původnímu zdroji...
  21. KELCHTERMANS, G., VANDERBERGHE, R. Teachers' professional development: A biographical perspective. Journal od Curriculum Studies, 1994, Vol. 26, Nr. 1, pp. 45-62. Přejít k původnímu zdroji...
  22. KORTHAGEN, F., KESSELS, J., KOSTER, B., LAGERWERF, B., WUBBELS, T. Jak spojit praxi s teorií: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011.
  23. KOUBEK, P. Být sama sebou: případová studie subjektivních teorií učitelky v kontextu profesního rozvoje. Pedagogická orientace, 2016a, roč. 26, č. 1, s. 95-116. Přejít k původnímu zdroji...
  24. KOUBEK, P. (2016 b). Životní a profesní zkušenost jako skryté determinanty jednání učitelů. Civilia - Odborná revue pro didaktiku společenských věd, 2016 b, roč. 7, č. 2, s. 79-100. Přejít k původnímu zdroji...
  25. KOUBEK, P. Portrét myšlení a jednání učitelek občanské výchovy. Vícečetná případová studie subjektivních teorií učitelek o didaktické transformaci. Pedagogika, 2018, roč. 68, č. 2, s. 130-154. Přejít k původnímu zdroji...
  26. KOUBEK, P., JANÍK, T. Výzkumy subjektivních teorií učitelů v kontextu profesního rozvoje: přehledová studie. Studia paedagogica, 2015, roč. 20, č. 3, s. 47-67. Přejít k původnímu zdroji...
  27. LINSER, M. Prototypische Routinen von Lehrkräften im Umgang mit Unterrichtseinstiegen, Experimenten und Schülervorstellungenim Biologieunterricht (disertační práce). Duisburg: Universität Duisburg-Essen, 2010.
  28. LIPOWSKY, F., THUSSBAS, C., KLIEME, E., REUSSER, K., PAULI, C. Professionelles Lehrerwissen, selbstbezogene Kognitionen und wahrgenommene Schulumwelt - Ergebnisse einer kulturvergleichenden Studie deutscher und Schweizer Mathematiklehrkräfte. Unterrichtswissenschaft, 2003, Jhrg. 31, Nr. 3, S. 206-237.
  29. MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.
  30. MAREŠ, J. Tvorba případových studií pro výzkumné účely. Pedagogika, 2015, roč. 65, č. 2, s. 113-142.
  31. MÜLLER, CH. T. Subjektive Theorien und handlungsleitende Kognitionen von Lehrern als Determinanten schulischer Lehr-Lern-Prozesse im Physikunterricht. Upravená a doplněná disertační práce (Müller, 2003, Kiel). Berlin: Logos Verlag, 2004.
  32. PÍŠOVÁ, M., HANUŠOVÁ, S., KOSTKOVÁ, K., JANÍKOVÁ, V., NAJVAR, P., TŮMA, F. Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí výuky cizích jazyků). Brno: Masarykova univerzita, 2013.
  33. SEEBAUER, R. Proměny subjektivních teorií u studentů učitelství od začátku studia do konce čtvrtého semestru. Pedagogická orientace, 2007, roč. 17, č. 3, s. 53-65.
  34. SHULMAN, L. S. Knowledge and Teaching: Foundations of the new Reform. Harvard Educational Review, 1978, Vol. 57, pp. 1-22. Přejít k původnímu zdroji...
  35. SEDLÁČEK, M. Případová studie. In ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách (s. 96-112). Praha: Portál, 2014.
  36. SLAVÍK, J., CHRZ, V., & ŠTECH, S. et al. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2013.
  37. STANĚK, A. Didaktika společenských věd. In STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T., BENEŠ, Z., BÍLEK, M., BRÜCKNEROVÁ, K., ČERNOCHOVÁ, M., ŽÁK, V. (eds.) Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. s. 327-360.
  38. ŠALAMOUNOVÁ, Z., ŠEĎOVÁ, K., SEDLÁČEK, M., & ŠVAŘÍČEK, R. Problém účelnosti v dialogickém vyučování. Pedagogika, 2017, roč. 67, č. 3, s. 247-278. Přejít k původnímu zdroji...
  39. ŠEĎOVÁ, K. Reflexe jako nástroj změny komunikačního chování učitele: případová studie. Pedagogika, 2016, roč. 66, č. 4, s. 477-494. Přejít k původnímu zdroji...
  40. ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.
  41. ŠÍP, R., ŠVEC, V. Pojetí tacitních znalostí v paradigmatu sjednoceného pole. Pedagogická orientace, 2013, roč. 23, č. 5, s. 664-690. Přejít k původnímu zdroji...
  42. ŠVEC, V. Studium implicitních pedagogických znalostí jako inspirace pro osobnostní přípravu učitelů. In V. ŠVEC (ed.) Od implicitních teorií výuky k implicitním pedagogickým znalostem (s. 27-40). Brno: Paido.
  43. TIMPERLEY, H. Teacher professional learning and development. Brussels: IAE, Geneva: IBE, 2008.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.