Civilia 2019, 10(1):4-22 | DOI: 10.5507/civ.2019.001

The role of the structured analysis and interpretation of iconographic sources in pre-service teaching of social science teachers

Denisa Labischová
Katedra výchovy k občanství, Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, Fráni Šrámka 3, 709 00 Ostrava - Mariánské hory

The study presents the results of the research implemented in 2015. The aim of this research was to determine the qualitative level of analysis and interpretation of iconographic source (historical caricature) in pre-service teaching for future social science teachers at lower secondary level. The research methods of eye-tracking and audio recordings of students' responses to specific questions were used. A total of 25 students from the Department of Civic Education at the Faculty of Education (University of Ostrava) took part in the research. The research findings show that the skills of interpretation are not in-depth. The students have difficulty analyzing the symbolism, understanding the depicted situation in its historical and political context and especially with interpretation of iconographic message and with understanding the general meaning of caricatures. These results show that it is necessary to strengthen the development of analytical and interpretative competencies of future social science teachers in the field of didactics, because the aim of primary and secondary education is not only the knowledge development, but also the ability to analyze and interpret both verbal and iconic texts, which requires the use of higher order thinking skills.

Keywords: Social science didactics, Historical and political caricature, Analysis and interpretation

Published: June 15, 2019  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Labischová, D. (2019). The role of the structured analysis and interpretation of iconographic sources in pre-service teaching of social science teachers. Civilia10(1), 4-22. doi: 10.5507/civ.2019.001
Download citation

References

  1. ČERVENKOVÁ, I., MALČÍK, M., GUZIUR, J., SIKOROVÁ, Z. Executive functions in comprehending the content of visual and textual information. In Proceedings Information and Communication Technology in Education. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014, s. 53-60.
  2. DUCHOWSKI, A. T. Eye tracking methodology, theory and practice, Clemson: Springer, 2007.
  3. GRACOVÁ, B. Karikatura jako zdroj paměti událostí a osobností totalitních režimů. (Výsledky empirických šetření u studující mládeže z let 2005-2001). Sborník prací Masarykovy univerzity, řada společenských věd, roč. 26, č. 2, 2012, s. 217-333.
  4. GRACOVÁ, B. Poznatky z Výzkumu aktuální podoby výuky dějepisu na základních a středních školách. In Historie a škola VI. Klíčové kompetence a současný stav vzdělávání v dějepise, Praha: MŠMT, 2008, s. 9-30.
  5. JAMET, E. An eye-tracking study of cueing effect in multimédia learning. Computers in Human Behavior, 2014, roč. 32, č. 1, s. 47-53. Go to original source...
  6. JOŠT, J. Oční pohyby, čtení a dyslexie. Praha: Fortuna, 2009.
  7. KEKULE, M. Výzkum pomocí oční kamery ve fyzikálním vzdělávání. Scientia in educatione, 2014, roč. 5, č. 2, s. 58-73. Go to original source...
  8. KNIGHT, B.A., HORSLEY, M.A. new approach to cognitive metrics: analysing the visual mechanics of comprehension using eye tracking data in student completion of high stakes testing evaluation. In HORSLEY, M., ELIOT, M, KNIGHT, B.A., REILLY, R. (eds) Current trends in eye tracking research. Berlin: Springer, 2014, s. 355-367. Go to original source...
  9. LABISCHOVÁ, D. Analýza a interpretace historických pramenů v učebnicích dějepisu a v praxi. Komenský. Odborný časopis pro učitele základní školy, 2017, roč. 141, č. 3, s. 12-17.
  10. LABISCHOVÁ, D. Badatelsky orientovaná výuka - základní paradigma pro tvorbu moderní učebnice dějepisu. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, řada společenských věd, 2014, roč. 28, č. 2, s. 110-127.
  11. LABISCHOVÁ, D. Možnosti využití metody eyetrackingu ve výzkumu kompetencí historického myšlení na příkladu analýzy ikonografického pramene - karikatury. Pedagogická orientace, 2015, roč. 25, č. 2, s. 271-299. Go to original source...
  12. LABISCHOVÁ, D. The influence of the didactic structuring of learning tasks on the quality of perception, analysis and interpretation of a historical cartoon. International Journal of Research on History Didactics, History Education and History Culture (JHEC), 2018, roč. 39, č. 1, s. 71-92.
  13. LABISCHOVÁ, D., GRACOVÁ, B. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008.
  14. METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R., SVOBODOVÁ, J. Eyetracker jako pomocník při monitorování cesty ke čtenářské gramotnosti. Didaktické studie, 2016, roč. 8, č. 1, s. 53-83.
  15. PANDEL, H. J., SCHNEIDER, G. Handbuch Medien im Geschichtsunterricht. Schwalbach/Ts.: Wochenschau Verlag, 2005.
  16. PANOFSKY, E. Sinn und Deutung in der bildenden Kunst. Köln: DuMont, 1978.
  17. PAPÁČEK, M. Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in educatione, 2010, roč. 1, č. 1, s. 33-49. Go to original source...
  18. PERSAUD, N., ELIOT, M. The development and refinement of student self-regulatory strategies in online learning environments. In HORSLEY, M., ELIOT, M., KNIGHT, B.A., REILLY, R. (eds.) Current trends in eye tracking research. Berlin: Springer, 2014, s. 391-405. Go to original source...
  19. POPELKA, S., BRYCHTOVÁ, A., VOŽENÍLEK, V. Eye-tracking a jeho využití při hodnocení map. Geografický časopis, 2012, roč. 74, č. 1, s. 71-87.
  20. PROTIVÍNSKÝ, T., DOKULILOVÁ, M. Občanské vzdělávání v kontextu českého školství. Brno: Masarykova univerzita, 2012.
  21. SCHNAKENBERG, U. Die Karikatur im Geschichtsunterricht, Schwalbach/Ts.: Wochenschau Verlag, 2012. Go to original source...
  22. SCHREIBER, W. Ein Kompetenz-Strukturmodell historischen Denkens. Zeitschrift für Pädagogik, 2008, roč. 54, č. 2, s. 198-212.
  23. STANĚK, A. Didaktika společenských věd. In STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. a kol. (eds.) Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s. 327-360.
  24. STANĚK, A. Kvalitativní výzkum profesní identity učitele výchovy k občanství. Praha: Epocha, 2010.
  25. STANĚK, A. Výchova k občanství a evropanství. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007.
  26. STRADLING, R. Multiperspectivity in history teaching: a guide for teachers, Strasbourg: Council of Europe, 2003.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.