Civilia 2017, 8(2):18-38 | DOI: 10.5507/civ.2017.013

Společenská významnost období dospívání aneb puberta z pohledu žáků primární školy ve Španělsku

Miluše Rašková, Dominika Provázková-Stolinská, Alena Vavrdová, Michaela Bartošová
Katedra primární a preprimární pedagogiky, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc

Klíčová slova: Pre-puberty, puberty, Physical and psychological changes in puberty, The European and world context, Knowledge of puberty, Social significance, Testing and pupils' knowledge

Social Significance of Adolescence: Puberty in the Viewpoint of Primary School Pupils in Spain

What is the level of knowledge about puberty by primary school pupils from selected countries (the Czech Republic, China and Spain) at present? This question was a basic focus of exploring the projects that were continuously established. In this text we answer the question: What level of knowledge about puberty is shown by selected pupils in primary school in Spain? The contribution is a description of a research survey that we have implemented in Spain. The topic of the level of knowledge about puberty in primary school pupils is contextually related to our realized empirical researches (research projects IGA_PdF_2015, IGA_PdF_2017, lead researcher assoc. Prof. Miluše Rašková, Ph.D.). This text describes only a specific selected topic that is a part of the wider context of research. We have used the didactic test of knowledge as a research method and descriptions as a descriptive method of exploring facts. The survey results from selected pupils at the Madrid primary school have revealed a high level of knowledge about puberty in almost all items surveyed.

Zveřejněno: 15. prosinec 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Rašková, M., Provázková-Stolinská, D., Vavrdová, A., & Bartošová, M. (2017). Společenská významnost období dospívání aneb puberta z pohledu žáků primární školy ve Španělsku. Civilia8(2), 18-38. doi: 10.5507/civ.2017.013
Stáhnout citaci

Reference

  1. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000.
  2. HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2006.
  3. Charta sexuálních a reprodukčních práv IPPF. Překlad mezinárodního dokumentu IPPF. Praha: Společnost pro plánování rodiny a sexuální výchovu, 1997.
  4. CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999.
  5. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007.
  6. International Planned Parenthood Federation. b. (n.d.) Comprehensive sexuality education. Dostupné z http://www.ippf.org/our-work/what-we-do/adolescents/education.
  7. JANÍK, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido, 2005.
  8. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: GradaPublishing, 2006.
  9. PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, D., RAŠKOVÁ, M. Reflection of paradigms of communication between family and school in the Czech Republic. SGEM. Bulgaria, 2015.
  10. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [on-line] Dostupné na http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani.
  11. RAŠKOVÁ, M., PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, D. Communication about puberty between children of middle school age and parents. In 8th World Conference on Learning, Teaching and Educational Leadership (WCLTA - 2017). Portugalsko, 2017a.
  12. RAŠKOVÁ, M., PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, D. Teacher-Student Communication about Puberty in Elementary School. In Ireland International Conference on Education (IICE-2017). Irsko, 2017 b.
  13. RAŠKOVÁ, M., PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, D. Cognitive and informative level of knowledge about puberty of Czech elementary school students. SGEM. Bulgaria, 2015. Přejít k původnímu zdroji...
  14. RAŠKOVÁ, M., PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, D. Puberty as the concept of pedagogical theory and practice. IAC-TLEI. Vienna, 2015.
  15. RAŠKOVÁ, M., PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, D., VAVRDOVÁ, A. Educational premises of puberty at primary school. ICLEL. Olomouc, 2015.
  16. RAŠKOVÁ, M. Pracovní listy k sexuální výchově. Pracovní obrazový materiál pro účastníky Kurzu k sexuální výchově v mateřské a primární škole. Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, 2013.
  17. RAŠKOVÁ, M. Připravenost učitele k sexuální výchově v kontextu pedagogické teorie a praxe v české primární škole. Olomouc: VUP, 2008.
  18. RAŠKOVÁ, M. Sexuální výchova jako zdroj školní péče o zdraví a zdravý životní styl dětí. Inovovaný studijní materiál pro účastníky Kurzu k sexuální výchově v mateřské a primární škole. Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, 2013.
  19. Standards for Sexuality Education in Europe. Cologne: WHO Regional Office for Europe and Federal Centre for Health Education, 2010.
  20. ŠTĚRBOVÁ, D., RAŠKOVÁ, M.A. kol. The Spefifics of Communication in Relation to Sexuality I: Helping Professions in Relation to Sexuality, Including Persons with Intellectual Disabilities. Olomouc: Palacký University, 2014. Přejít k původnímu zdroji...
  21. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000.
  22. WHO Regional Office for Europe and BZgA. (2010). Standards for Sexuality Education in Europe. Dostupné z http://www.bzga-whocc.de/?uid=20c71afcb419f260c6afd10b684768f5&id=home.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.