Civilia 2016, 7(2):119-126 | DOI: 10.5507/civ.2016.019

Ethics Education without Ethics - Theoretical Paradox or Educational Reality?

Tomáš Hubálek
Katedra společenských věd, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc

The paper focuses on the contradiction between teaching ethics education in basic schools and ethics. It also offers specific short example how it is possible to overcome this paradoxical phenomenon.

Keywords: Ethical education, Ethics, Curriculum, Basic education
Grants and funding:

Vznik příspěvku byl podpořen z projektu Paradoxy ve vzdělávání ve výuce k občanství a částečně vychází z přednášky, která byla proslovena v rámci projektu Efektivní adaptace začínajících učitelů na požadavky školské praxe, obojí řešené na PdF UP v Olomouci.

Published: December 15, 2016  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hubálek, T. (2016). Ethics Education without Ethics - Theoretical Paradox or Educational Reality? Civilia7(2), 119-126. doi: 10.5507/civ.2016.019
Download citation

References

  1. ANZENBACHER, A. Úvod do etiky. Praha: Academia, 2001.
  2. ANZENBACHER, A. Křesťanská sociální etika: úvod a principy. Brno: CDK, Centrum pro studium demokracie a kultury, 2015.
  3. ANZENBACHER, A. Úvod do filosofie. Praha: Portál, 2010.
  4. HUBER, W. Etika. Základní otázky života. Praha: Vyšehrad, 2016.
  5. LORENZOVÁ, J. Kontexty vzdělávání v postmoderní situaci. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016.
  6. MUCHOVÁ, L. Morální výchova v nemorální společnosti? 1. vydání. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2015.
  7. RICH, A. Etika hospodářství. Sv. 1. Praha: ISE, 1994.
  8. SVOBODOVÁ, Z. a kol. Důstojně a radostně: Příspěvek k lidskoprávnímu, občanskému a etickému vzdělávání. Středokluky: Zdeněk Susa, 2012.
  9. THOMPSON, M. Přehled etiky. Praha: Portál, 2004.
  10. VACEK, P. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha: Portál, 2008.
  11. VACEK, Pavel. Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011.
  12. WEISCHEDEL, W. Skeptická etika. Praha: Oikoymenh, 1999.
  13. NÚV: Etická výchova: Metodiky, učebnice a pracovní listy pro ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií. [online]. [cit. 17. 7. 2016]. Dostupné z: <http://clanky.rvp.cz/clanek/k/z/20233/ETICKA-VYCHOVA-METODIKY-UCEBNICE-A-PRACOVNI-LISTY-PRO-ZS-A-NIZSI-ROCNIKY-VICELETYCH-GYMNAZII.html/>.
  14. SINGER, P. Practical ethics. [online]. [cit. 2. 7. 2016]. Dostupné z: <http://emilkirkegaard.dk/en/wp-content/uploads/Peter-Singer-Practical-Ethics-2nd-edition.pdf>
  15. Opatření ministryně školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se mění Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. [cit. 13. 7. 2016]. Dostupné z: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/MR_DVO_EV_web.pdf>.
  16. RVP ZV [online]. [cit. 13. 7. 2016]. Dostupné z: <http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf>.
  17. RVP G [online]. [cit. 13. 7. 2016]. Dostupné z: <http://www.nuv.cz/file/159>.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.