Civilia 2016, 7(1):80-90 | DOI: 10.5507/civ.2016.007

Ethical Education and Shaping Character of Youngsters in the Contetxt of Training the Future Teachers of Elementary and Secondary Schools in the Czech Republic

Pavel Krákora
Katedra společenských věd, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc

Text deals with the ethics education a shaping character in the context of the Czech Republic. The attention is paid to relation pupil-teacher-school-family, in addition to that theoretical foundations of given problems and its application in educational process. On example of Department of Social Sciences of Faculty of Education of Palacký University Olomouc is demonstrated concrete form of ethics teaching for future teachers including questions, which in given context relating to shaping character (children, youth, teachers). This theme is topical for today's society not only in the Czech Republic, but also in broader context exceeding boarders of individual states.

Keywords: Ethics, Shaping Character, Education, Youth, Teachers, School, Family, Morality, Theory, Practice, Czech Republic, Department of Social Science, Faculty of Education, Palacký University Olomouc
Grants and funding:

Text vznikl v rámci projektu Shaping Characters zaměřeného na výměnu zkušeností a příkladů dobré praxe mezi samosprávou, školami, firmami a mládežnickými organizacemi při výchově a vzdělávání mladých lidí pro jejich lepší osobnostní a kompetenční přípravu pro současný trh práce. Projekt (hlavní koordinátor Basingstoke Dean a Borough Council, Velká Británie) je realizován jako součást mezinárodního grantového schématu ERASMUS+ (No. 2015-1-UK1-KA201-013749), a to v České republice, Velké Británii, Švédsku a Lotyšsku s dobou řešení na léta 2015-2017.

Published: June 15, 2016  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Krákora, P. (2016). Ethical Education and Shaping Character of Youngsters in the Contetxt of Training the Future Teachers of Elementary and Secondary Schools in the Czech Republic. Civilia7(1), 80-90. doi: 10.5507/civ.2016.007
Download citation

References

  1. BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium, 1992.
  2. BULL, N. J. Moral education. Trowbridge: Redwood Press, 1973.
  3. CAMBELL, E. The ethical teacher. Berkshire: Open University Press, 2003.
  4. CARR, D. Professionalism and ethics in teaching. London - New York: Routledge, 2000.
  5. GANTHALER, H., HODOVSKÝ, I., ZIMA, P. (eds.) Morální konflikty v dnešní Evropě. Multikulturalita, tolerance, agresivita, odpovědnost. Olomouc: Vydavatelství UP, 1998. HUBÁLEK, T. Etické kodexy vysokých škol: teorie versus realita. In Civilia. Revue pro oborovou didaktiku společenských věd, 2015, roč. 6, č. 2, s. 63-70. Go to original source...
  6. KOHLBERG, L. Stages of moral development and moral thought and action. New York: Holt, 1969.
  7. MURPHY, M. M. Character education in America's Blue ribbon schools. Lancaster: Techbomic, 1998.
  8. SHIELDS, D. L., BREDEMEIER, B. J. Character Development and Physical Activity. Champaign: Human Kinetic, 1995.
  9. STŘELEC, S. Náměty z teorie mravní výchovy v profesionálním výcviku studentů učitelství. Pedagogická orientace, 1991, roč. 1, č. 2. s. 89-91.
  10. VACEK, P. K problematice morálního vývoje a morální výchovy žáků. Brno: PdF MU, 1997. Disertační práce.
  11. VACEK, P., LAŠEK, J, DOLEŽALOVÁ, J. Etická dimenze pedagogické profese. In VACEK, P., ŠVARCOVÁ, E. Profesní etika pedagogů a mravní výchova žáků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. s. 7-37
  12. VACEK, P. Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013.
  13. WILLIAMS, D., WILLIAMS, S. The moral development of children. London: Macmillan, 1970.
  14. ZIMA, P. Krize moderní společnosti. Politologický časopis, 1998, roč. 5, č. 1, s. 98-99.
  15. ZIMA, P. Užitá etika. Politologický časopis, 1998, roč. 5, č. 1, s. 99-101.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.