Civilia 2015, 6(1):16-29 | DOI: 10.5507/civ.2015.002

Legal Regulation of Social Educator Position in the Czech and Slovak Education

Zdenka Nováková
Ústav pedagogiky a sociálních studií, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc

The present article defines the historical aspects of the development of social pedagogy in the Czech Republic and Slovakia and aims at using legal documents to compare the legal status of social educator in the Czech and Slovak education system in relation to the possibilities of graduate education in the social context of social counseling at schools with regard to different concept conception counselling activities in the compared countries.

Keywords: Development of social pedagogy, Social educator, Employability, Education, Advisory services, School legislation

Published: June 15, 2015  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Nováková, Z. (2015). Legal Regulation of Social Educator Position in the Czech and Slovak Education. Civilia6(1), 16-29. doi: 10.5507/civ.2015.002
Download citation

References

  1. BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. FF UK Bratislava: Public promotion, s.r.o., 2008.
  2. BAKOŠOVÁ, Z. Perspektívy sociálnej pedagogiky jako vednej disciplíny. Sociální pedagogika ve střední Evropě, současný stav a perspektivy. Recenzovaný sborník příspěvků z mezinárodní konference. Brno: Institut mezioborových studií, 2009.
  3. ČÁP, D. Výchovné poradenství. Praha: Wolters Kluwer, Česká republika, 2009.
  4. GABURA, J., PRUŽINSKÁ, J. Poradenský proces. Praha: Slon, 1995.
  5. HRONCOVÁ, J., EMMEROVÁ, I. História a súčasnosť sociálnej pedagogiky na Slovensku. In HRONCOVÁ, J., EMMEROVÁ, I., KRAUS, B. K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2008.
  6. KLAPILOVÁ, S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, 1996.
  7. KRAUS, Blahoslav. 2008. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
  8. KRAUS, B., SEMRÁD, J. Vývoj a současný stav sociální pedagogiky v Čechách. In HRONCOVÁ, J., EMMEROVÁ, I., KRAUS, B. K dejinám sociálnejpedagogiky v Európe. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2008.
  9. LORENZOVÁ, J., POLÁČKOVÁ, V. Specifika pomáhaní v podmínkách školy. In KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001.
  10. MIKULKOVÁ, M. Sociální pedagogika a její místo ve školství. [online]. Brno: IMS, 2007 [cit. 2015-06-06]. Dostupné z: http://www.socioklima.eu/program/files/prispevek_do_sborniku.pdf
  11. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů.
  12. Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
  13. Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů.
  14. Vyhláška č. 317/2005 o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů.
  15. Metodický pokyn MŠMT č. j. 27 317/2004-24 Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole
  16. Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní, aktuálne znenie.
  17. Zákon č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmeně a doplnení niektorých zákonov, aktuálne znenie.
  18. Vyhláška č. 325/2008 Z. z. o školských zariadeniach výchovného poradenstva a prevencie, aktuálne znenie.
  19. Vyhláška č. 437/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú kvalifikačné predpoklady a osobitné kvalifikačné požiadavky pre jednotlivé kategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, aktuálne znenie.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.