Civilia 2014, 5(1):4-22 | DOI: 10.5507/civ.2014.001

Je Němec stále náš "dědičný nepřítel"? Empirický výzkum národního stereotypu v postojích žáků, studentů a učitelů dějepisu

Denisa Labischová
Katedra výchovy k občanství, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě, Fr. Šrámka 3, 709 00 Ostrava - Mariánské Hory

Klíčová slova: Empirical research, Didactics of history, Historical consciousness, Curriculum, Stereotype, Germans, European nations

Is Still German Our "Hereditary Enemy"? Empirical Research of National Stereotype in Attitudes of Pupils, Students and History Teachers

This article deals with the problems of heterostereotypes in Czech society, especilly in relation to Germans. Prezented are the main outputs from the quantitative research of historical consciousness of students (secondary schools, gymansiums).

Zveřejněno: 15. červen 2014  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Labischová, D. (2014). Je Němec stále náš "dědičný nepřítel"? Empirický výzkum národního stereotypu v postojích žáků, studentů a učitelů dějepisu. Civilia5(1), 4-22. doi: 10.5507/civ.2014.001
Stáhnout citaci

Reference

  1. BARTMIŃSKI, J. Nasi sąsiedzi w oczach studentów. In WALAS, T. (ed.) Narody i stereotypy. Kraków, 1995, s. 258-269.
  2. BŁUSZKOWSKI, J. Stereotypy a tożsamość narodowa. Warszawa: Elipsa, 2005.
  3. BOKSZAŃSKI, Z. Tożsamości zbiorowe. Warszawa: PWN, 2005.
  4. BOROWCZYK, K. Przezwyczężanie uprzedzeń i zmiana stereotypów etnicznych młidzieży szkół poznaňských w warunkach demokracji życia społecznego. In BOROWCZYK, K. - PAWEŁCZYK, P. (eds.) W kręgu mitów i stereotypów. Poznań - Toruń 1993, s. 49-75.
  5. Deutsch-tschechische Schulbuchkomission. Dostupné z http://www.gei.de/index.php?id=54 [citováno dne 3.3.2014].
  6. GRACOVÁ, B. Das Bild der Deutschen und der deutschen Vergangenheit bei tschechischen Schülern und Studenten. In MAIER, R. (ed.) Zwischen Zählebigkeit und Zerrinnen. Nationalgeschichte im Schulunterricht in Ost-mitteleuropa. Studien zur internationalen Schulbuchforschung, Schriftenreihe des Georg-Eckert-Institut. Band 112, Hannover 2004 (a), s. 223-252.
  7. GRACOVÁ, B. Možnosti a meze multiperspektivního přístupu ve výuce dějepisu (Výsledky empirického šetření). In GRACOVÁ, B., LABISCHOVÁ, D. (eds) X. sjezd českých historiků 14.-16. 9. 2011. Svazek III. Ostrava: FF OU, 2013. s. 49-73.
  8. GRACOVÁ, B., PSÍK, R. (eds.): Školní výuka dějepisu a překonávání stereotypních obrazů sousedních národů I/II. Ostrava: FF OU, 1999.
  9. GRACOVÁ, B. Stereotypní obrazy Čechů, Poláků a Němců a dějepisné vyučování. Historica 4. FF OU, Ostrava 1996, s. 119-140.
  10. GRACOVÁ, B. Vědomosti a postoje české a polské studující mládeže. Ostrava: FF OU, 2004 (b).
  11. CHLEVIŃSKI, Z. Stereotypy: Struktura, funkcja, geneza. Analiza interdyscyplinarna. Kolokwia psychologiczne nr. 1: Stereotypy i uprzedzenia. Warszawa: PAN, 1992.
  12. LABISCHOVÁ, D. Co si uchováme v paměti? Empirický výzkum historického vědomí. Ostrava: PdF OU, 2013.
  13. LABISCHOVÁ, D. Evropská dimenze ve vzdělávání jako cesta k překonávání národních a etnických stereotypů. Rigorózní práce. Brno: PdF MU, 2001.
  14. LABISCHOVÁ, D., GRACOVÁ, B., ZÁDRAPOVÁ, L. Changes in the European Consciousness in the Context of Education. Ostrava: PdF OU, 2013.
  15. LABISCHOVÁ-DRABNIOVÁ, D. Etnické stereotypy a studující mládež. In GRACOVÁ, B., PSÍK, R. (eds.): Školní výuka dějepisu a překonávání stereotypních obrazů sousedních národů I/II. Ostrava: FF OU, 1999, s. 5-49.
  16. LEMBERG, H., SEIBT, F. Deutsch-tschechische Beziehungen in der Schulliteratur ind im populären Geschichtsbild. Braunschweig: GEI, 1980.
  17. LUFT, R. Deutsch-tschechische Schulbuchkonferenz. Sonderdruck aus Internationale Schulbuchforschung, 15. Jg., 1993, s. 460-461.
  18. LUFT, R. Schulbuch und Geschichtsbild in den Beziehungen der Bundesrepublik Deutschland und Österreichs mit der Teschechoslowakei. Internationale Schulbuchforschung. Zeitschrift des Georg-Eckert-Instituts, 9. Jg., 1987, S. 251-271.
  19. MAIER, R. Die deutsch-tschechische und die deutsch-polnische Schulbuchkommission. Eine vergleichende Betrachtung. In KÁBOVÁ, H., ČTVRTNÍK, M. (Hrsg.) Bylo nebylo. Studie (nejen) k dějinám dějepisectví, vzdělanosti a didaktice dějepisu. Praha: Karolinum 2012, (Historia Universitatis Carolinae Pragensis 52, Suppl.1), s. 269-280.
  20. METIN, M. Ausländerstereotype in der Sprache. Frankfurt am Main, 1990.
  21. PSOTKOVÁ, P. Historické vědomí české studující mládeže ve vztahu k evropským národům. Diplomová práce (vedoucí práce B. Gracová), Ostrava: FF OU, 2004.
  22. RAK, J. Bývali Čechové. České historické mýty a stereotypy. Praha: H&H, 1994.
  23. SOKOLOVÁ, G., HERNOVÁ, Š., ŠRAJEROVÁ, O. Češi, Slováci a Poláci na Těšínsku a jejich vzájemné vztahy. Opava, 1997.
  24. VALENTA, J. Polska i Polacy w oczach Czechów. Dzieje Najnowsze XXVII, 2/1995, s. 135-141.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.