Civilia 2013, 4(1):123-146 | DOI: 10.5507/civ.2013.009

Parental Choice of Educational Pathways for Roma Children

Juraj Štofej
Ústav etnológie SAV, Klemensova 19, 813 64 Bratislava, Slovenská republika

The aim of this paper is to clarify the process of parental choice of educational paths starting Roma children living in socially excluded areas. From January 2011 to April 2012, I conducted a participatory action research in urban environments in the area of social exclusion in western Slovakia. The research answers the question: what is the discourse of Roma parents of pre-school education and what the choice of parents for admission to kindergarten is. The research results show parental discourse is marked above all the perception of barriers associated with living in socially excluded areas. Visions of the barriers of educational institutions have a significant impact on the actual choice of educational pathways of children. They identified some steps that parents must overcome in the decision making process for entry to kindergarten: your interest in attending a kindergarten, an awareness of the benefits of preschool education despite the barriers and committed to change. Based on the understanding of this process, low-threshold program was created to address issues related to education preschool children living in the area of social exclusion.

Keywords: Discourse of pre-school education, Choice of education, The Roma minority

Published: June 15, 2013  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Štofej, J. (2013). Parental Choice of Educational Pathways for Roma Children. Civilia4(1), 123-146. doi: 10.5507/civ.2013.009
Download citation

References

  1. BUDILOVÁ, JAKOUBEK, SMOLÍK. Sociálne etopedický výskum romské drobotiny. První žeň. Dostupné na internetu: http://pf1.ujep.cz/files/data/KPR_konferenceprispevek22.pdf 10.3.2012
  2. BITTNEROVÁ, D. Výchova a vzdělávání ve vyloučené lokalitě - odpověď na nabídku majority. In MICHALÍK, B (ed.) Dynamika akulturácie na etnickej hranici. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2010.
  3. DŽAMBAZOVIĆ, R. Chudoba a sociálna exklúzia/inklúzia: Skupiny najviac ohrozené sociálnou exklúziou a námety na riešenie/prevenciu. Záverečná správa z prvej etapy riešenia výskumnej úlohy. Bratislava, 2004.
  4. FRIEDMAN, E. a kol. Škola jako geto. Systematické nadmerné zastúpenie Rómov v speciálnom vzdelávaní na Slovensku. Bratislava, 2009.
  5. GRUBEROVÁ, A. Motivácia rómskych rodičov na poli vzdelávania. Bratislava: Poradna pro občanství/Občanská a lidská práva nadace rozvoje občanské společnosti, 2009.
  6. HLAĎO, P. Volba další vzdělávací dráhy žáků základních škol v kontextu rodiny. Dizertačná práca. Brno: Masarykova univerzita, 2009.
  7. CHERNEFF, J. B. R., HOCHWALD, E. (eds.) Vision;ary Observers: Anthropological Inquiry and Education Visionary Observers. University of Nebraska Press. Lincoln and London. 2006.
  8. LEWIS, O. The Culture of Poverty. Scientific American, vol. 215, Nr. 4. 1966. Go to original source...
  9. LIÉGEOIS, J. P. Gypsy Children in School: training for teachers and other personell. Strassbourg. Council for Cultural Co operation, School Education Division. 1989.
  10. MEDŇANSKÁ, Z. Priestorová exklúzia rómskych komunít v Ostrave a Trnave. Diplomová práca. Trnava: Trnavská univerzita, 2009.
  11. MAREŠ, P. Problém nečerpání sociálních dávek. Brno: VÚPSV, 2001.
  12. PROKOPOVÁ, L. Orientace obyvatel sociálně vyloučených lokalit považovaných za romské v systému sociální ochrany ČR. Diplomová práca. Brno: Masarykova univerzita, 2007.
  13. ŠÁNDOR, J. Nízkoprahové programy pre deti a mládež. In Nízkoprahové programy pre deti a mládež. Úvod do problematiky. Bratislava, 2005.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.