PT Journal AU Stanek, A TI K problematice pedagogickeho vyzkumu v oborove didaktice spolecenskych ved SO Civilia PY 2025 BP 42 EP 49 VL 15 IS 2 DI 10.5507/civ.2025.010 DE oborova didaktika spolecenskych ved; vychova k obcanstvi; obcanske vzdelavani; pedagogicky vyzkum AB Teoreticka studie reflektuje problematiku pedagogickeho vyzkumu v oborove didaktice spolecenskych ved a jeho dopad na rozvoj teto akademicke discipliny. Uvodni cast studie je venovana deskripci aktualniho stavu vychovy k obcanstvi v kontextu probihajici revize kurikularnich dokumentu pro zakladni vzdelavani. Prave skutecnost, kdy vychova k obcanstvi prochazi svym "kopernikovskym obratem", coz se odrazi jak v edukacni praxi a v aktualnim RVP ZV, tak i v navrhu revidovaneho kurikularniho dokumentu, obnazuje problem, kterym je nedostatek relevantnich datz pedagogickeho vyzkum klicovych jevu. Ve druhe casti studie, na zaklade analyzy pristupu oborove didaktiky dejepisu a s ohledem na fakt, ze oborova didaktika spolecenskych ved ma z obecneho pohledu dve teoreticke urovne, vymezuje a charakterizuje mozne badatelske oblasti v oborove didaktice spolecenskych ved. Treti cast studie upozornuje na limity a mozne prekazky, jez jsou spojene s vnimanim oborove didaktiky spolecenskych ved a jejiho vlastniho badatelskeho pole. ER