PT Journal AU Cieslarova1 , Z Baar2 , VL Sukova3 , M TI Vyuka vychovy k obcanstvi a dejepisu z pohledu skolni reality. Vysledky vyzkumneho setreni z vystupu studentu ucitelstvi z pedagogickych praxi. SO Civilia PY 2025 BP 4 EP 21 VL 15 IS 2 DI 10.5507/civ.2025.003 DE vychova k obcanstvi; zaklady spolecenskych ved; spolecenske vedy; dejepis; skolni realita; pedagogicka praxe; hospitace AB Predkladany text seznamuje ctenare s vysledky vyzkumu realizovaneho za pomoci hospitacnich zaznamu ziskanych studenty 1. rocniku NMgr. studia Pedagogicke fakulty Univerzity Palackeho v Olomouci pri vykonavani predmetu Souvisla pedagogicka praxe 1 v akademickem roce 2022/23. Za vyuziti prevazne kvalitativnich metod, zejmena obsahove analyzy zaznamu, jsou identifikovana slaba mista v ucitelske priprave. Opakujici se problematicka mista probehlych hospitaci se stala mnohem vetsim svedectvim urovni pripravenosti studentu na praxi nez o vykonech hospitovanych ucitelu a podobe edukacni reality. Jsou pojmenovany obtize studentu v oblasti odborne terminologie; predne jeji nedostatecna znalost a chabe schopnosti ji aplikovat. Odhaluji se take nepresnosti tykajici se vychovne-vzdelavacich cilu a, jak se zda, take zcela nedostacujici provazani vzdelavaciho obsahu s klicovymi kompetencemi, to vse v kontextu celeho souboru dat. Clanek predstavuje navrhy opatreni nutnych ke zmene stavu, ktery indikuji ziskana data. Vystupem je navrh upravy hospitacniho archu vyuzivaneho studenty pri realizaci naslechovych praxi a dalsi opatreni, ktera vychazi ze zaveru vyzkumu. Tento navrh je nejvetsim prinosem teto prace. Je vypracovan s ohledem na studenty tak, aby byl explicitni, jednoduchy, strukturovany a prakticky. To v kombinaci s navrzenymi opatrenimi otevira cestu k ziskani dalsich dat vyuzitelnych ke zkvalitneni ucitelske pripravy studentu ucitelstvi spolecenskovednich predmetu. ER