RT Journal Article SR Electronic A1 Flekač, Pavel T1 Od základních dovedností k pedagogickým kompetencím: Je terminologie kompetencí jasně definována? JF Civilia YR 2025 VO 15 IS 1 SP 4 OP 15 DO 10.5507/civ.2025.002 UL https://civilia.upol.cz/artkey/civ-202401-0001.php AB Tato práce zkoumá vývoj konceptu pedagogické kompetence, se specifickým zaměřením na její roli v rámci vzdělávacího systému. Prostřednictvím rozsáhlé literární rešerše, zahrnující díla z období od roku 1945 do roku 2024, analyzujeme původ pojmu kompetence, sledujeme jeho kořeny ve starověkém Řecku a následnou proměnu v klíčový pojem moderní teorie vzdělávání. Důraz je kladen na vývoj a klasifikaci pedagogické kompetence, její vztah k pedagogickým dovednostem a na význam role učitelů ve vzdělávacích procesech. Studie zdůrazňuje nutnost jasného a jednotného uchopení pedagogické kompetence a navrhuje její definici, která zachycuje její multidimenzionální povahu, zakotvenou v národních i mezinárodních perspektivách. Prostřednictvím komparativní analýzy stávajícího výzkumu se tato studie snaží zpřesnit porozumění pedagogické kompetence a poskytnout pevný základ pro další výzkum.